Mässmonter

Mässexpertens tips: Så skapar du mässans bästa monter

2023/02/15

Helena Ericsson är VD för mässföretaget Ratius. Här delar hon med sig av vad ni som företag ska tänka på för att locka många besökare till just er mässmonter.

Helena Ericsson

Hon har en lång bakgrund inom finansvärlden med 25 år på Handelsbanken tätt följt av rollen som affärschef i Roslagens Sparbank. Hon har axlat många olika roller och hela tiden arbetat mot kund. I 15 års tid har hon varit chef och ledare i olika roller.

När Ratius ägare, för ett och ett halvt år sedan frågade Helena om hon var intresserad av jobbet som VD i företaget kände hon att det var ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till.

– Efter alla år på ”andra sidan” banken kände jag till Ratius. Jag har alltid fascinerats över företaget Ratius som jag verkligen gillat att besöka. En härlig, kreativ miljö med en produktionsenhet som verkligen skapar. I jämförelse med att gå in på banken har det varit som att besöka tomtens julverkstad, berättar Helena med glimten i ögat.

Frågan om att ta över som VD sammanföll med en omorganisation på banken, vilket gjorde att Helena var mottaglig för en yrkesmässig förändring.

– Jag har jobbat som chef och ledare i många år, men inte som ytterst ansvarig. När den här möjligheten gavs, att på riktigt påverka med min agenda kring bolagsstyrning och ledarskap kunde jag inte tacka nej även fast det var mitt i pandemitider. Det var ett svårt men modigt beslut som jag är väldigt glad att jag tog, berättar hon.

Helenas roll på Ratius beskriver hon som väldigt omväxlande. Hon har ensamt ansvar för ekonomi, personal och styrelsearbete.

– Arbetsmiljö och hållbarhetsarbetet kommer så klart också högt upp på to do-listan. Sedan tillkommer det viktiga arbetet med sälj, nätverkande, prospektering och verkställande av gällande affärsplan. I det arbetet är alla säljande projektledare engagerade.

Helena inspireras av ledarskap och är helt övertygad om att man som ett lag är starkare än att stå själv.

– Begrepp som ”jaget för laget” inspirerar mig!

Hon drivs även av att hitta en långsiktigt hållbar ekonomisk utveckling, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hennes förflutna som kreditanalytiker och företagsrådgivare.

– En annan sak som jag inspireras av är att skapa struktur i denna kreativa miljö. Det kanske låter lite trist men att driva företag kräver trots allt en stabil struktur och stammad från den oerhört strukturerade finanssektorn är jag väl drillad i processtänket. Så jag jobbar vidare med det i lagom mått.

Så skapar du mässans bästa monter – tips från Helena Ericsson

  • Börja i tid!

Sätt helst i gång redan 10 – 11 månader innan mässan äger rum.

  • Om ni ska ta hjälp av ett mässföretag – involvera dem redan från början.
  • Fundera på budgeten så att förväntningarna matchar investeringsviljan.
  • Monterdesign och inte minst ljussättningen i montern är viktig.
  • Arbeta med tydliga deadlines!

I samarbete med ett mässföretag – sätt deadlines tillsammans med projektledaren. Detta för att undvika att projektet försenas och ni riskerar paniklösningar mot slutet. När produkten är färdigproducerad återstår jobb som kvalitetskontroll, emballering, packning och frakt som många gånger behöver få ta sin tid.

  • Anpassa produktutbudet till monterstorleken.
  • Tänk flödesmässigt!
  • Var i mässhallen står du?
  • Montern ska inte stänga besökaren ute.
  • Säkerställ att montern är inbjudande för besökaren.
  • Finns det något som lockar besökaren till er? (Kaffe och bulle, föreläsning, kontaktsökande säljare, aktivitet?)
  • Mår montern bra av att skiktas upp?
  • Fas 1: Entré/del ut mot gångar ska vara intresseväckande
  • Fas 2: Behöver det ske en selektering av besökare? Hur gör vi det?
  • Fas 3: Finns behov av VIP-del för att fatta individuella affärsmässiga beslut?
  • Formulera syftet med montern och deltagande.
  • Använd er av marknadsföring inför mässan – väck nyfikenhet redan innan.
  • Bemanna montern med personal som verkligen går in för sitt uppdrag, vet vad de ska göra och agerar därefter.
  • Ha en röd tråd. Montern ska vara varumärkestänkande. Tänk på att hela tiden göra och agera, konstruera och bygga för att stärka varumärkesigenkänningen.
  • Efterarbetet får inte slarvas bort. Viktigt med reflektion efter avslutad mässa. Både intern och med byrån. Vad kan göras bättre till nästa gång? Vad ska man behålla?

Helena anser att fördelarna med att anlita ett företag som Ratius är stora jämfört med att själv anordna sin mässmonter.

– Med vår långa erfarenhet kan vi bredda kundens perspektiv och minska risken för tunnelseende. Det här är vår vardag, vi har med åren byggt på oss mycket kunnande där vi kan komma med kloka tips och nya idéer som funkat för andra kunder.

Av: Elin Bisander