Sedan åtta år driver Fanny Dolff, vd, strateg, säljutbildare och LinkedIn- coach inhousebyrån Hildegun. Tillsammans med sina fem kollegor hjälper de stora som små kunder att öka försäljningen med hjälp av att jobba smartare i sociala medier. Själv har hon nästan 15 500 följare på Linkedin och jobbar oavbrutet med social selling oavsett konjunktur. Runt sjuttio procent av byråns intäkter härleds direkt till arbetet med LinkedIn. Här berättar hon hur ni förvandlar prospektlistan till en varm famn och säljer mer som ett team på LinkedIn.
Många har säkert en Linkedin-profil, men berätta vad säljteam har att vinna på att jobba som team på LinkedIn!
Fanny: Det är oerhört roligt för det första. Du kan mycket väl få dina kollegor att trivas längre på sin arbetsplats, när ni inför social selling som er naturliga säljmetodik.
”Många säljare är enormt trötta på att ringa kalla samtal.”
Många säljare är enormt trötta på att ringa kalla samtal. Min devis är, att kalla samtal inte behövs 2024 om marknad och sälj gör sitt jobb genomtänkt tillsammans. Jag har själv jobbat oerhört mycket med uppsökande försäljning tidigare och har 7 000 fysiska kundbesök på meritlistan. Sen fem år tillbaka har jag dock inte ringt ett kallt samtal. All försäljning sker via referenser eller via LinkedIn.
Kombinationen leadsgenerering, en vass segmenterad kommunikation med befintliga kunder och aktiv närvaro inom nätverkande, såväl fysisk som digital, gör jobbet bättre. Och roligare!
Så hur gör man för att förvalta sitt varumärke på Linkedin? Ge oss några tips!
Fanny: Våga vara sann mot dig själv och öppen. Det du känner och funderar kring, gör sannolikt många andra också. Den som uttrycker sanningen, har mycket att vinna.
Tänk på att ditt personliga varumärke inte är avhängigt av din nuvarande arbetsplats. Om du är säljare idag och säljchef imorgon, kan fokuset på relevanta ämnen för dig skifta. Därmed är det viktigt att du positionerar dig med ämnen som berör din sanna passion. Ditt driv. Det som du går igång på.
För min del är mina tre passioner i livet fotboll, försäljning samt god mat och dryck. Just fotboll och sälj, har jag valt att kombinera via mitt personliga varumärke. För att ha så roligt som möjligt på jobbet. Det har lett till att vi som byrå hittills jobbat med tre Allsvenska klubbar inom fotboll. Det hade aldrig hänt utan arbetet med social selling.
För oss som inte riktigt har koll – vad är Social Selling?
Fanny: Social selling är förmågan att nätverka. Fysiskt i kombination med digitalt. Så ser jag på det. Det är inget nytt. Nätverkande och sälj via referenser har alltid varit effektivt.
Verktyget som nu adderats, är en digital plattform där vi enkelt kan följa upp och där sannolikheten att du får en positiv respons från din drömkund, är skyhög i jämförelse med ett kallt samtal. Två av mina bästa affärer har gjorts med vd:ar som kontaktat mig klockan 18 en fredag kväll på LinkedIn och en annan på nyårsdagen. Plattformen sover aldrig.
Hur kan en strategi för LinkedIn se ut?
Fanny: När jag tar fram en strategi för din personliga profil på LinkedIn, utgår jag alltid från att du ska kunna jobba med gratisversionen på LinkedIn.
Det är din resurs i form av tid som lägger grunden för hur strategin utformas. Tillsammans med vad ditt syfte är. Om ditt syfte är att underlätta mötesbokning med relevanta personer i rätt tid, kan du räkna med att det tar ungefär ett halvår innan förfrågningarna om möten börjar komma. Och då behöver du jobba med kontinuitet dagligen på plattformen.
Har du några grundregler för hur man skapar det perfekta inlägget?
Fanny: Detta skulle jag kunna prat om i evigheter. Men sammanfattningsvis. Gå in för att väcka känslor. Då blir det bäst.
Finns det några do:s & dont’s på LinkedIn?
Fanny: Du får olika svar beroende på vem du frågar. Och förutsättningarna via algoritmer förändras över tid.
Mitt tips som består, är att alltid fokusera på att bygga relation med jaget bakom yrkesrollen. Se individen bakom skärmen. Och låt det få ta tid att bygga förtroende.
Enligt mig funkar plattformen särskilt bra för att sälja komplexa tjänster inom B2B, där köpresan är lång och många touchpoints krävs före köp. Då har du som säljare lång tid på dig, att finnas närvarande längst kundens hela köpresa och bygga förtroende.
Hur blir man starkare som grupp på plattformen?
Fanny: Genom att bestämma sig tillsammans. LinkedIn bör vara en stående punkt på agendan varje vecka i säljteamet, där ni ger stöd till varandra och går igenom de KPI:er ni satt upp för närvaron på LinkedIn.
Jobba fram en tydlig strategi med veckovis actions för både företagskontot och era personliga konton. Involvera en eventuell marknadsavdelning.
De potentiella kunder som står på en lista att bearbeta, bör närmas på ett mjukt sätt via plattformen.
Mer om
Hildegun är en inhousebyrå med fokus på marknadsföring, formgivning och kommunikation och med särskilt fokus på försäljning med hjälp av LinkedIn och sociala medier.