Förhandling

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

2023/11/09

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

När Saleseffect får tag i Robert Wallmark har det bara gått en dryg vecka sedan domen mot hans förre arbetsgivare vunnit laga kraft i tingsrätten.

-Min förre vd hade kanske inte det bästa ryktet när jag kollade upp företaget men jag trodde aldrig en sådan här sak skulle kunna hända mig, berättar Robert. När jag insåg att min förre vd bara skulle fortsätta att komma med tomma påståenden och dra ut på processen kände jag, att om inte jag markerar nu så kommer han fortsätta likadant med nästa person han anställer.

Robert har först varit lite tveksam till att berätta sin historia, men tanken på att hans story kanske kan hjälpa någon annan i samma situation gör att han ändå väljer att tacka ja till intervjun.

En hockey-kille från Norrland

På gymnasiet utbildade sig Robert till teleoperatör men därefter tog hockeyn nästan all hans tid. 1997 fick han möjligheten att flytta från Norrland till Karlshamn för att spela på heltid. Där blev han kvar i två år innan det var dags för Umeå ett år och sen söderut igen till Arboga i sju år. Men i samband med att barnen kom blev Karlshamn åter basen och hockeyn övergick till att bli en fritidssyssla. Istället började Robert jobba som säljare och konsult för olika företag inom frisörbranschen.

Blev varnad

Pandemin var en svår tid för alla men för Robert blev den extra jobbig när han dessutom behövde byta jobb. Men han sökte och blev erbjuden två säljjobb nästan samtidigt och tackade ja till det som var inom den bransch han redan varit verksam inom i alla år.

– Redan när jag precis hade skrivit på anställningsavtalet med vd:n kände jag att kemin inte var den bästa, säger Robert. Jag pratade också med några som kände till bolaget och ägaren och de sa alla ”NEJ! NEJ! NEJ! Honom vill du inte jobba för!”. Men då var rekryteringsprocessen redan så långt gången och jag tänkte att deras intryck inte behövde betyda att det inte skulle funka för mig. Så jag tackade ja.

Mycket ursäkter hela tiden

Bolaget som Robert började på bestod av fyra anställda och så vd:n, som också ägde bolaget. Robert reste en hel del med egen bil och minns att det redan från början var mycket ursäkter från vd:n när saker och ting inte fungerade. När hans milersättning inte betalades ut som den skulle första månaden skyllde vd:n på att den som skulle gjort det varit sjuk. Och när han inte fick någon fungerande jobbmobil var ursäkten att en av de anställda hade råkat sätta sig på den så den hade gått sönder …

Kände snabbt att det var fel

När milersättning dröjde ytterligare en månad och vd:n fortsatte skylla på andra, kände Robert att det var för mycket som var fel så han sa upp sig. Då hade han varit där i två och en halv månad.

– När jag sagt upp mig skickade jag in alla rapporter och underlag men fick till svar att de behövde kompletteras. Det gjorde jag två gånger och sen hörde jag inget mer utan lämnade tillbaka dator och telefon. Jag trodde att det hela skulle vara ett avslutat kapitel så fort jag fått min slutlön, berättar Robert. Men slutlönen kom aldrig. När jag kontaktade vd:n och sa att jag saknade två månaders milersättning, den sista månadslönen och semesterersättningen sa han bara att de rapporter jag skickat in hade varit blanka och att jag därför fick skylla mig själv att jag inte fick ut mina pengar.

Ville egentligen få ett snabbt avslut

Så vad gör man i en sådan här situation? Robert valde att kontakta sitt fackförbund Säljarnas där han var medlem för att få råd om hur han skulle gå vidare. Fackförbundet hjälpte Robert och tog kontakt med arbetsgivaren men vd:n påstod samma sak till dem som han gjort till Robert. Det svåra var att bevisa att allt var inskickat då det gjorts med företagets dator och mejl och dem hade ju Robert lämnat ifrån sig när han lämnade företaget.

– Jag fick helt enkelt skicka in rapporterna ytterligare en gång, säger Robert. Och den här gången skickades de in till företaget genom fackförbundets representant, som också påpekade för vd:n att det kunde bli dyrt med en rättegång om de vägrade att betala ut min lön. Men vd:n fortsatte stå på sig.

Även om Robert egentligen bara ville få ett snabbt avslut sa hans moraliska kompass honom att han var tvungen att gå vidare till domstol för att hindra vd:n från att göra det han gjort mot Robert mot andra.

Facket skickade in ärendet till tingsrätten och från det att Robert lämnade företaget till det att domen i förra veckan vann laga kraft hann det gå två år.

Rättegångskostnader?

I Roberts fall så ingick rättsskydd rättshjälp via hans medlemskap i facket, så även om han hade förlorat så hade han inte behövt stå för några kostnader. Men så är det inte alltid. Vi ringer upp Vida Karkehabadi, jurist på Säljarnas för att höra vad som gäller.

– Rättshjälp är inget man som medlem har en absolut rätt till. Tvärtom så är rättshjälpen avhängig att en rad förutsättningar är uppfyllda, säger Vida Karkehabadi. För det första så måste man ha varit medlem i facket en viss tid innan tvisten har uppstått, och man måste även ha meddelat facket om tvisten i god tid. Därefter måste facket göra en bedömning av huruvida det finns chans till framgång i ditt ärende. Bedömer facket att någon sådan chans inte finns, kan de välja att avstå från att driva frågan.

“Har du varit medlem tillräckligt länge, meddelat om tvisten i god tid, och facket har bedömt att ärendet kan nå framgång, kan du beviljas rättshjälp. Detta innebär att facket kostnadsfritt företräder dig i rättegång. I vissa fall innebär även rättshjälpen att facket tar på sig att stå för motpartens rättegångskostnader.”
Vida Karkehabadi, jurist Säljarnas

När en tvist uppstår går det ofta väldigt fort. Vänta inte med att kontakta ditt fackförbund när du anar oråd!

Soligt slut på historien

Robert jobbar idag som säljare inom en helt ny bransch. Tack vare sin utbildning som teleoperatör fick Robert jobb på ett företag som säljer solceller.

      – Precis som i hockeyn är det bara att resa sig upp igen när man åker på en smäll och nu när domen vunnit laga kraft kommer jag lägga den här historien bakom mig. Jag trivs på mitt nya jobb och har en fantastisk chef. Det känns också bra att hjälpa mina kunder att leva hållbart och lämna en bättre värld efter sig till nästa generation! avslutar Robert.

Mer om:

Robert bor i Karlshamn med flickvän, tre söner och två hundar. På sin fritid lagar Robert gärna mat och även om han inte spelar hockey längre tackar han den för att den lärt honom att solen trots allt går upp nästa dag även om man ibland åker på en hårdare tackling!

Bra länkar:
Säljarnas – fackförbundet för dig som jobbar med försäljning
Kronofogden – kolla skuldutdrag på eventuell ny arbetsgivare
Skatteverket – kolla om företaget är registrerat som arbetsgivare
Allabolag – se företagets aktuella nyckeltal som ägare, vd, vinstmarginal, kassalikviditet mm.