Maximera din försäljning med smart Pipeline Management

2022/11/03

Bild av Clker-Free-Vector-Images från Pixabay 

Det är inte alltid helt lätt att få kunden att ta näta steg i säljprocessen, och en av de viktigaste delarna av att driva en affärsprocess är att ha koll på sin pipeline. När du har en strategi för din pipeline (säljtratt), sk. Pipeline Management, vet du vad som gör kunden redo för nästa steg så att du kan nå dina försäljningsmål och mer därtill. 

Vad är Pipeline Management

Känner du att det är svårt att få en jämn försäljning? Som säljare vill vi ju stänga affärer så ofta som möjligt och inte bara ibland, eller hur? Då behöver du ha en stadig vilopuls och inte bli stressad, vilket är lättare om du har en process att hålla dig till och där du ser om du ligger i fas med dina försäljningsmål.

Pipeline management är processen för att organisera och hantera flödet av information, människor och resurser från ett steg till ett annat i ett företag eller en organisation. Det inkluderar identifiering och prioritering av möjligheter, utveckling och implementering av planer för att flytta möjligheter genom pipeline, och mätning och spårning av framsteg i varje steg. Inom försäljning, till exempel, passerar en möjlighet genom olika stadier såsom prospektering, leadsgenerering och kvalificering.

Har du koll på alla dina affärsmöjligheter?

Genom att arbeta med pipeline management kan du spåra och hantera dina affärsmöjligheter som när och hur de rör sig genom de olika stadierna av din pipeline. Det vinnande konceptet är att förflytta dina lead ett steg i taget utifrån din säljprocess. Innan din affär är påskriven har dina leads passerat varje kritiskt steg i din säljprocess. Det innebär att föra korrekta register över kontaktuppgifter, mötesanteckningar och deadlines. Det innebär också regelbundna uppföljningar med potentiella kunder för att förflytta dem framåt för att bli dina kunder.

Pipeline management är en kritisk del av varje framgångsrik försäljningsverksamhet. Se Pipeline Management som din vägvisare, så att du kan hålla din prospektlista uppdaterad och du vet var i din säljprocess varje lead befinner sig. Att ha ordning på sin pipeline är en konst och kräver disciplin vilket underlättas av ett CRM-system som hjälper dig att få en visuell bild över varje steg i säljprocessen.

Varför är en säljstrategi ihop med pipeline management viktigt?

Alla som arbetar med försäljning vet att prospektering är en avgörande del i en säljprocess. Men, det är långt ifrån alla som vet vad nästa steg i processen är och det är minst lika viktigt. Vet du det så är du långt före många andra – kanske något som kan inspirera din tävlingsanda?!

En säljstrategi är en strukturerad process där du VET vilket som är det nästa steg du ska leda kunden genom för att till sist komma fram till ett avslut. Du kommer alltid att ha en plan för vad som komma skall. Vad händer efter första mötet? När är det läge för att presentera ett erbjudande? Och i bästa fall – när du kan stänga affären!

Har du en strategi, har du både en karta och kompass tillhands som på kort tid hjälper dig ha stenkoll på din pipeline där du finner alla svar.

Du har en bra överblick var dina leads befinner sig vilket ger dig utrymme för att planera din tid bättre och ständigt göra plats för att fylla på med nya leads i samma takt som du stänger en annan affär. När du använder pipeline management över tid kan du maximera dina försäljningsmål genom att lära dig att analysera och förfina din säljstrategi.

Fördelen med att arbeta med pipeline management är att du kan hantera flera säljprocesser i gång samtidigt utan att tappa några bollar.

 Några tips för att komma i gång:

  • Skapa en strukturerad säljprocess som du vet fungerar. Tänk noga igenom alla aktiviteter som du/ni gör.
  • Se till att alla säljare arbetar på samma sätt.
  • Fokusera på rätt kunder – Vilka är det? Vad behöver de? Vilka utmaningar finns?
  • Kvalificera dina leds och affärsmöjligheter – det gör dig säker på att du arbetar med rätt metod för att få det resultat du önskar.
  • Skaffa dig ett CRM-system som gör ditt arbete enklare och som tillför värde i din säljprocess.
  • Se till att ditt CRM-system håller dig á jour med vad du behöver agera på och när.

Text av: Michelle Dandenell