Förtroende

Lever du som du lär?

2022/03/30 • Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist, Grundare av Försäljningschefen Patrik hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag. www.forsaljningschefen.se

Jag blev nyligen uppringd av en konsult/säljare inom sociala medier. Personen ville boka ett möte för att berätta hur de kunde hjälpa mig att få bättre resultat via mina sociala medier.

Sociala medier är en mycket bra kanal både för trafik till min blogg och rena leads. Jag lyssnade därför vidare och ställde en hel del frågor. Personen verkade ha rätt bra kunskap i ämnet, speciellt med tanke på han var noga med att poängtera att jag skulle få träffa en expert och han ”bara” jobbade med försäljning.

Medan vi pratade slog jag in hans namn på LinkedIn för att kolla hans profil och företagets profil. Döm om min förvåning när jag såg att han hade en halvdant ifylld profil och drygt 300 kontakter. ”Experten” han ville att jag skulle träffa hade en något bättre profil men den var långt ifrån imponerande.

Jag avbröt honom och berättade att jag blev lite förvånad över deras rätt svaga profiler med tanke på vad de jobbade med. Först blev det tyst en stund, kanske lite insikt tänkte jag.  Sedan kom det snabbt ett ”Ja, du vet skomakarens barn.” Ungefär där blev det ointressant att prata vidare och ännu mer ointressant att ta ett möte.

Bara för att förtydliga, nej jag förväntar mig inte att någon är perfekt och klarar att arbeta fullt ut som man vet att man skall och gör med sina kunder. Jag har själv en lista med saker jag behöver lyfta och förbättra i mitt bolag kring min egen försäljning. Däremot är min uppfattning att det kommer att bli svårare och svårare att inte ens försöka leva som du lär eller till och med aktivt strunta i det.

Utger du dig för att vara duktig inom ett område måste du kunna visa det även i din egen verksamhet. Det gäller alla på bolaget, dvs är du säljare måste du också leva som bolaget lär för att du skall vara relevant för potentiella kunder.