Nu talar vi inte om planlöst kallringande, det är sällan effektivt, lika lite som planlöst kallmailande. Vi talar om att avsluta en affär, presentera en offert, bjuda in en kund till ett event eller hantera ett klagomål. Där är telefonen en betydligt bättre kommunikationskanal än mail.
Stämmer det in på dig att du hellre föredrar mail i dessa lägen lider du troligen av telefonskräck. Det kommer göra att du lyckas sämre med din försäljning är konkurrenterna.
Här har du fem sätt att börja komma över din telefonskräck:
Nervositet är normalt
Att maila är knappast något man kan vara nervös över, att ringa någon är mer krävande. Det är därför helt naturligt att vara lite nervös inför samtalen. Erkänn din nervositet för dig själv och försök flytta energin till att ringa istället för att vara nervös.
Nej är normalt
Ringer du för att sälja, bjuda in till något eller i ett annat ärende där du ska få någon att säga ja eller nej kommer du troligen att få fler nej än ja. Många undviker att sätta sig i situationer där de kan få ett nej. Ska du bli lyckas inom försäljning är det bara att acceptera att du får en massa nej.
Inget är personligt
Telefon är ett oerhört kraftfullt kommunikationsverktyg, du kan nå vem som helst när som helst. Samtidigt innebär det att du, jämfört med till exempel mail, kan störa genom ditt samtal. Det finns alltid en risk att någon reagerar med att vara otrevlig.
På telefonen är också många mer spontana än jämfört med mail, vilket oftast är positivt men kan även här leda till att någon är mindre trevlig.
Tänk på att det inte är personligt utan riktat mot företaget du representerar eller mot din roll som säljare.
Ring mycket
De som lider av telefonskräck försöker ofta överförbereda sig och ringer därigenom mycket färre samtal. Se därför till att försöka ringa många samtal på en gång. Det gör att du får chans att träna vilket gör att det blir lättare och lättare.
Ringer du många samtal samtidigt blir du också effektivare och får bättre effekt på tiden du lägger ned på att ringa.