Vad är säljvanor?
Vill du veta hemligheten bakom att nå dina försäljningsmål? Allt ligger i dina vanor, närmare bestämt säljvanor. Hur du tänker, agerar och spenderar din tid kommer att avgöra hur framgångsrik du blir. Låt oss titta närmare på hur vanor kan hjälpa dig och hur du vinner på att aktivt börja skapa säljvanor.
Det är lätt att hitta ursäkter för att du inte når dina mål. ”Jag är för upptagen.” ”Min chef förstår inte min situation.” ”Jag har inte rätt personer i mitt team.”. Allt för ofta fastnar vi i stora frågor och landar i ”Om bara det löser sig”. De stora lösningarna kräver ofta mycket arbete, tar lång tid och risken för att misslyckas är stor. Genom att i stället börja med små beteenden ökar sannolikheten att lyckas dramatiskt. Du behöver också investera betydligt mindre tid i förändringen jämfört med det stora omfattande projektet.
Försäljningsmål – Exempel
Låt oss ta träning som exempel på ett försäljningsmål. Du vill börja träna, du bestämmer dig för att skaffa gymkort, köpa träningskläder, anlita en PT och sedan boka in träningstillfällen flera gånger i veckan. De flesta kommer inte att lyckas. Det blir kanske ett par tillfällen eller i värsta fall inte ett enda.
Tänk om du i stället bestämmer dig för att ta trapporna varje dag i stället för hissen. Det kräver inga förberedelser, ingen planering. För den absoluta merparten är det helt görbart och en mycket enkel form av träning. Genom att leta liknade sätt att få in vardagsmotion har du med minimal ansträngning kommit i gång med träningen. Genom att göra dessa varje dag blir de inom kort en vana.
På samma sätt finns det vanor som hjälper dig att öka din försäljning – nämligen säljvanor. Precis som mitt tidigare exempel på försäljningsmål handlar det om att addera enkla beteenden i arbetet. Exempelvis ställa en viss fråga innan du skriver offerten till kunden eller att följa upp kundmötet på ett visst sätt för att öka sannolikheten till affär.
Har du arbetat som säljare länge har du troligen redan skapat en del av dessa vanor automatiskt, är du ny har du troligen färre vanor. Oavsett hur länge du har arbetat går det att snabba upp processen med att skapa vanor. Det finns en enkel metod att skapa vanor som i grunden fungerar på samma sätt som vanor som skapas omedvetet.
Den stora skillnaden är att om du bestämmer dig för att addera vissa säljvanor kommer du att få en bättre effekt. Genom att göra detta medvetet kan du bestämma dig för att utveckla de områden som kommer att ge mest effekt. Du styr helt enkelt din utveckling och dina resultat i stället för att lämna det åt slumpen.
Om du vill nå dina försäljningsmål börjar allt med små vanor. Genom att medvetet fokusera på vissa områden och regelbundet öva specifika handlingar kan vi faktiskt ändra hur vi presterar i vår försäljning eller på andra områden i livet. När det kommer till försäljning kan du börja skapa nya vanor redan idag för att öka din försäljning.