Alla är säljare och alla kan!

2014/05/15 • Karin Klerfelt

Karin Klerfelt är författare, föreläsare och vd för utbildningsföretaget Astarcan. karin.klerfelt@astracan.se

När jag var liten sade min mamma alltid att du kan allt du vill! Så när jag ville ha något var det bara att kavla upp ärmarna, plocka fram min vilja och göra. Samma sak med säljet, vill man ha något är det bara att kavla upp ärmarna, plocka fram viljan och göra!

En grundförutsättning som gäller i livet så väl som i säljet är att ha en hög aktivitetsnivå, alltså att göra mycket! Ju mer du gör, desto mer säljer du. Ju fler telefonsamtal du ringer, ju fler människor du träffar, ju fler offerter du skriver, desto mer säljer du. Det är ett enkelt samband som vi ibland glömmer bort.

Visst, vissa av er kanske tänker: Men mindfulness då? Och att njuta av livet och ta det lugnt? Förvisso viktigt, men att mjölka kossan innan du kan dricka mjölken var en självklarhet för generationen innan oss. Ibland tror jag att vi moderna människor har tappat det sambandet.

För att spara på krafterna måste du sätta in stöten där du tror att sannolikheten är som störst att nå det resultat du eftersträvar. Tänk smart och träffa rätt människor, det vill säga de som ger dig energi. Och när vi pratar sälj: de som vill och har möjlighet att köpa av dig. Gå inte vilse bland alla behov! Det finns många som vill, men inte kan.

Nätverksträffar och mingel är tidens melodi. Men gå på rätt mingel och var med i rätt nätverk, det vill säga de som dina kunder går på.

Ha alltid ett mål med minglet, till exempel två bra visitkort som du kan boka kundbesök på. När du har fixat dem, då får du göra vad du vill.

Jag är helt övertygad om att sälja är en intuitiv kunskap, något som vi alla har inom oss. Se bara på våra barn, de är mästare på att linda oss runt sina fingrar och få oss att göra som de vill och få det de vill ha, eller hur?

Jag är också övertygad om att alla framgångsrika människor är bra på att sälja. Att sälja är egentligen ingenting annat än att du tar bort ditt stora ego och börjar lyssna och bry dig om andra människor.

Kundorientering är ordet på allas läppar. Att vara kundorienterad innebär helt enkel att utveckla sin empatiska förmåga och sätta sig in i andra människors situation. Träna dig på att förstå andra människor. Var nyfiken. Hur tänker andra? Vad är viktigt för dem? Hur kan jag hjälpa dem att uppnå det de vill? Det är den förlösande faktorn, i livet så väl som i säljet. Var lite »picky«, du kan inte umgås med alla och självfallet inte sälja till alla heller. Eller för den delen hjälpa alla. Var rädd om din tid och ditt liv. Gör bara det du vill. Då kan du!

Att vara produktorienterad å andra sidan handlar om att du är självgod och tror dig ha rätten och kunskapen att tala om för andra vad de vill och behöver. Så förmätet!

Kundorientering är ett förhållningssätt i livet och du ska vara kundorienterad såväl i stort som i smått. Låt det inte bli en floskel som man använder på säljkurser, utan lev kundorienterat. Till exempel när du svarar på mail. Säkerställ din kundorientering genom att använda samma ton och vokabulär som din kund använder. När du är på kundbesök, skriv ordagrant ned kundens ord. Lär dig frågor som: »Om du skulle formulera målet/syftet/vad ni vill uppnå med detta, hur skulle det låta då?« »I den bästa av världar hur vill du att det då skulle vara?«

Med det vill jag bara gratulera dig! För att du läser denna tidning, denna krönika och för att du förmodligen redan har ett bra liv och är en riktig stjärnsäljare. Du får en guldstjärna av mig. Maila så skickar jag den. Du kan allt du vill!