Profil

Möt Sofie Bergbom: “Framgången ligger i att vara påläst”

2024/10/10 • Sophia Loader • Beräknad lästid: 6 minuter

Från produktchef till Director på IT-företaget Nexer Group, som 2023 omsatte drygt 3 miljarder kronor. Sofie Bergbom berättar hur sälj för henne löpt som en röd tråd genom karriären. Hon betonar vikten av att vara påläst och delar med sig av vilka säljmetodiker som är hennes favoriter.

Vi träffar Sofie Bergbom på Nexer Groups kontor i Stockholm. Bolaget är ett svenskt privatägt techbolag med huvudkontor på Lindholmen i Göteborg. De har 2 800 anställda i 16 länder och omsättningen landade förra året på drygt 3 miljarder svenska kronor.

Berätta lite kort om dig personligen!

– Jag bor med min 13-åriga dotter i Nacka och när jag inte jobbar gillar jag att röra på mig utomhus som att löpträna eller att plocka svamp och bär. Men mest tid lägger jag på landsvägscykling. Jag körde till exempel Halvvättern i somras med ett damlag. Fast att klättra uppför långa serpentinvägar på Mallorca är allra bäst!

Och hur ser din roll på Nexer Group ut?

– Jag började på Nexer för ett drygt år sedan med uppdraget att bygga upp ett nytt affärsområde, Clean Solutions. Nexer drivs på ett entreprenöriellt sätt och det var bland annat det som gjorde att jag valde att gå till dem.

“Våra värderingar, “Passion and Execution” är något som jag kände igen mig i till 100 procent och det försöker jag och mina kollegor leva upp till varje dag.”

Att bygga ett nytt erbjudande och verksamhet tar sin tid men idag har vi en etablerad lösning, certifierade konsulter och de första kunderna.

Hur har dina studier i ekonomi och marknadsföring på Växjö universitet och Stockholms universitet bidragit till din karriär?

– Jag valde att komplettera min marknadsekonomutbildning med en civilekonomexamen för att ha en titel som många känner till. Jag hade en tanke om att det skulle underlätta jobbsökandet och det tror jag att det gjorde tidigt i karriären.

Du har haft typ alla säljroller som finns! Finns det någon röd tråd? Hur har du tänkt karriärmässigt? Några tips att dela med dig av?

– Jag hade några olika linjeroller innan jag började som säljare och det tror jag verkligen var bra. Jag fick en förståelse för hur olika företag drivs och vilka processer som finns, vilket gjort att jag snabbt kan etablera ett förtroende med de personer som jag möter på kundsidan.

Om jag ska ge ett tips så är det att läsa på om det företag du vill göra affärer med. Och då menar jag att verkligen göra sin hemläxa och läsa årsredovisningen/kvartalsrapporter, gå igenom hemsidan, kolla pressreleaser och jobbannonser. Och på samma sätt undersöka de personer man ska träffa, hur länge har de haft sin roll, vilka roller och företag har de varit på innan och se om det finns några gemensamma kontakter? Självklart måste man vara ärlig med om den egna lösningen/tjänsten kan lösa ett problem hos kunden. Så att kvalificera sina affärsmöjligheter är nummer ett. Sedan tar säljarbetet vid.

Vilka var de största utmaningarna du stötte på i början av din karriär och hur övervann du dem?

– Bra fråga! När jag började jobba som säljare på ett mjukvaruföretag var de flesta kunderna äldre herrar (fortfarande mest herrar men jämnåriga nu 😀) och då gällde det att som ung kvinna vara extra bra påläst.

“Så att göra hemläxan och till och med berätta något för kunden om dem själva som de inte vet om är ett vinnande koncept.”

Jag har haft stor hjälp av och gillar att använda delar av olika säljmetodiker som Challenger Sales, MEDDICC och Solution Selling.

Kan du dela med dig av något i din karriär som verkligen har format dig som ledare?

– Ja, absolut. Det första jag tänker på var i början av min säljkarriär. Vi hade haft några interna workshops och säljträningar och efteråt kom en betydligt mer senior kollega fram till mig och sa att han visste att jag skulle kunna sälja vad som helst till vem som helst. Detta var verkligen en boost och gav mig ett nytt självförtroende. Jag kände att jag hade hittat hem inom sälj!

Det andra exemplet hände för bara några år sedan. Jag var säljchef för en nordisk säljkår och en av mina säljare uttryckte i ett av våra one to one-möten, att han aldrig tidigare haft en chef som faktiskt gjorde det man sagt att man skulle göra till 100 procent. Det är min “Passion and Execution” och de här två händelserna visar hur viktigt det är att ge feedback. Det kan vi många gånger göra ännu mer till varandra.

Vad tror du har varit nyckeln till din framgång inom sälj? Ser du några egenskaper som har varit särskilt viktiga?

– Ja, jag tror att en genuin nyfikenhet är superviktigt! Nyfikenhet på människorna du möter, företag och utvecklingen i den bransch du är i. Och det måste vara en äkta nyfikenhet annars lyser det igenom!

Det andra jag vill lyfta är vikten av att skapa förtroende och det kommer bland annat med erfarenhet och referenser. Och kom ihåg, att le när du ringer en kund. Ett leende “hörs” även genom telefonluren!

Och avslutningsvis – hur ska vi få fler kvinnor på ledande positioner inom försäljning framöver?

– Jag hävdar att de flesta kvinnor är mycket bättre säljare än män, så det finns en stor arbetsmarknad och massa möjligheter! Och det behövs alla typer av säljare; de som vinner nya kunder och de som utvecklar befintliga så det finns olika roller att testa.

Mitt råd är att vara modig, ta steget! Vad är det värsta som kan hända? Testa, och går det inte så kan du alltid ändra dig. Jag rekommenderar också att ta hjälp av en mentor och olika forum för att bolla frågor och problem och växa i din yrkesroll.


Mer om:
Nexer Group är en global fullserviceleverantör av tjänster inom strategi, teknik och kommunikation. Här kan du läsa mer.

Till Sofie Bergbom på LinkedIn.