Anders Yvling har varit nöjd medlem i Säljarnas sedan 2017 och har 16 års erfarenhet från brandskyddsbranschen. Som tidigare säljare inom B2B fick han en ny utmaning när Coronapandemin slog till. Han sadlade då om till säljare inom B2C istället. Idag arbetar Anders som agent för Solnord AB.
Anders såg att Leonardo Johansson hade ett webinar med Säljarnas om “Framgångsrika behovsanayser” vilket var något Anders ville bli ännu bättre på. Anders fick med sig nya säljtekniker som snabbt gav resultat.
– När man får ett samtal som innebär en lång färdsträcka så vill man helst inte åka dit på vinst eller förlust. Därför är det viktigt att veta vad kunden vill ha genom en ordentlig behovsanalys innan. Det är viktigt för att inte förlora tid som hade kunnat gått till andra heta leads, säger Anders.
Hur delar du upp leads som kalla och heta för att vara så tidseffektiv som möjligt?
– Kunder som delar med sig av kontaktuppgifter på vår hemsida hamnar i kategorin heta, alltså redo att börja bearbetas. Medan de som inte delar med sig av kontaktsuppgifter räknas som kalla. Dem kunderna vill oftast bara ha en prisförfrågan. Får jag inte tag i telefonnummer skickar jag ett intromail med information. Det händer att dem hör av sig och visar intresse, då ändras dem till heta leads, berättar Anders.
Har du något tips som du brukar göra vid en behovsanalys?
Jag tycker om att göra små accepter. Du ställer två-tre enklare frågor för att sen stanna upp med ”Om jag förstår dig rätt så vill du…?”. Det gör jag för att sammanfatta och för att få flera ”Ja”, vilket gör det lättare att få in ett stort ”Ja” för ordern, berättar Anders.
Vill du också ta del av säljutbildaren Leonardo Johanssons tips för att ta ditt sälj till nästa nivå? Som medlem i Säljarnas har du tillgång till 100 videos via kunskapsbanken.
Kunskapsbanken: https://saljarnas.se/skaffa-konto-i-kunskapsbanken