Karriär

Vd:ns fem tips till kvinnliga säljare som vill bli försäljningschefer

2024/08/29 • Sophia Loader

Hon har försäljningen i blodet och har jobbat med olika säljroller i stort sett i hela sitt liv. Idag är hon vd för Nya Ledarskapet. Här berättar Pia Thedéen om sin resa, sina drivkrafter och ger fem tips till kvinnor som funderar på att ta steget till att bli ledare och försäljningschefer.

Pia Thedéen Foto: Nya Ledarskapet

Jag träffar Pia Thedéen på Nya Ledarskapets kontor i centrala Stockholm. Hissen tar mig till översta våningen och vi slår oss ner med varsin kopp kaffe i det öppna kontorslandskapet.

Idag är hon vd men vägen dit har gått genom olika försäljningschefsroller. Vi pratar om ledarskap och hur hon tror att man kan locka fler kvinnor som idag jobbar med försäljning till att ta steget till att bli försäljningschefer.

Berätta lite kort om dig personligen!

  • Jag är en 53-årig kvinna, som ibland tror att hon är yngre än så, som när hon kastar sig in olika sportsliga utmaningar!

    Nej, skämt åsido så är jag på en bra plats i livet och är nöjd med att ha blivit mer erfaren och trygg i min ledarroll genom åren. Samtidigt är jag är väl medveten att jag alltid kan utvecklas mer. Min drivkraft har alltid varit att jag är väldigt nyfiken på att lära mig mer och göra nya saker, både privat och professionellt. 

Rollen som försäljningschef är tyvärr fortfarande en mansdominerad roll. Har du stött på några utmaningar som kvinnlig försäljningschef?

– Jag har faktiskt inte upplevt någon större skillnad i att vara chef för män jämfört med kvinnor. Jag tycker inte heller att jag upplevt att de tyckt att det varit något negativt att ha en kvinnlig chef. Det viktigaste är väl att man uppfattas som en bra chef?

Vad innebär ett bra ledarskap för dig?

  • För mig handlar ledarskap om att skapa förutsättningar för att få mina medarbetare att lyckas och göra ett bra arbete. I det ingår både att underlätta det dagliga arbetet för dem på olika sätt men också att utmana, inspirera och vara tydlig kring mål och förväntningar. Och även att hjälpa dem själva att skapa rätt förutsättningar för att lyckas.

Jag tycker om att hitta drivkraften hos varje individ och översätta till försäljningsmål som är viktiga för just den personen. Är det att nå sin budget, tillhöra bästa säljteamet, få sin bonus, synas på intranätet eller att ha de mest nöjda kunderna?

Min erfarenhet är att alla grupper, oavsett om det är ett försäljningsteam eller inte, blir bäst när man blandar ålder, kön, bakgrund och erfarenhet, men då krävs det också att man skapar en bra och trygg grupp som vågar och vill bidra till att vara delaktiga till gruppens utveckling och resultat. Populära begrepp idag är psykologisk trygghet och inkluderande ledarskap.

Vilka strategier och metoder har du använt för att växa i din chefsroll och skapa en inkluderande arbetsmiljö?

  • Jag har fokuserat på att bygga starka relationer i mitt team, uppmuntra öppen kommunikation och skapa en kultur av samarbete och respekt.

”Jag har också genom åren investerat i min egen utveckling genom olika ledarskapsutbildningar.”

Att få inspiration är viktigt men att sen förändra en vana, ett arbetssätt eller tankevanor, är desto svårare och då kan det behövas hjälp utifrån. Det är det som gör att jag älskar det jag gör idag – att stötta individer i sin förändrings- och utvecklingsresa! 

Hur kan företag bättre stödja och uppmuntra kvinnor att ta steget från säljare till försäljningschef?

  • Det behöver inte vara så att det är den bästa säljaren som blir den bästa försäljningschefen. En försäljningschef ska vara en bra ledare i första hand. Samtidigt så finns det många egenskaper hos säljare som behövs i ledarskap som förmågan att lyssna, inspirera, social kompetens, planering, självinsikt och resultatdriv, men som chef måste du kunna se till hela teamets bästa.

Som jag ser det behövs fler kvinnor som säljare för att det ska finns fler kandidater till försäljningschefsrollerna. Sen är det viktigt att företag tydligt stödjer och uppmuntrar kvinnor att ta steget från säljare till försäljningschef genom att exempelvis erbjuda mentorskap och utveckling.

Vilka råd skulle du ge till kvinnor som strävar efter att bli försäljningschefer, men som kanske tvekar på grund av bristande självförtroende eller andra hinder?

  • Baserat på min egen erfarenhet uppmuntrar jag verkligen alla kvinnor som funderar på att bli försäljningschefer att ta steget. Här är mina bästa karriärråd:
  1. Tro på dig själv och dina förmågor. Var inte rädd för att ta risker och utmana dig själv. Fundera över dina tankevanor: Du är mycket större än du någonsin trott! (Ett citat vi använder på Nya Ledarskapet.)
  2. Sök stöd och inspiration från interna eller externa mentorer och se till att ha ett nätverk som kan erbjuda vägledning och uppmuntran. Se till att berätta vad du vill och kan så att andra kan hjälpa dig.
  3. Fastna inte i administrationen utan se till att vara nära verksamheten och kunderna. Arbeta med din tidshantering, prioriteringar och sätt tydliga mål i arbetet – både ”mjuka” och ”hårda”.
  4. Arbeta med ditt personliga ledarskap. För att vara en bra säljare men också ledare är det viktigt att hela tiden arbeta med att leda dig själv och ha en bra och tydlig struktur i ditt arbete. Se till att du inte bara är effektiv utan även effektfull – det vill säga att det du gör leder till resultat och utveckling för verksamheten.
  5. Identifiera dina styrkor och se till att nyttja dem, men bli också medveten om dina förbättringsområden och se till att arbeta med dem. Våga ta hjälp och inspiration utifrån.

Mitt råd till kvinnor som funderar på att bli försäljningschefer är:
Identifiera dina styrkor och se till att nyttja dem men bli också medveten om dina förbättringsområden och se till att arbeta med dem. Våga ta hjälp och inspiration utifrån. 

Och avslutningsvis, har du någon förebild som inspirerat dig i ditt yrkesliv? 

  • Hm… svår fråga. Jag brukar välja att plocka saker som jag kan inspireras av från flera olika personer, allt från mina föräldrar till tidigare chefer eller kollegor. Jag har haft förmånen att ha många väldigt bra chefer genom åren. Men även en dålig chef kan inspirera och få en att förstå att så ska jag aldrig göra! Framgång handlar om att utveckla dig själv och när du blir ledare handlar det även om att utveckla andra!

Mer om:

Nya Ledarskapet erbjuder ledarskapsprogram för såväl enskilda individer som för företagsgrupper och organisationer. Deras material baserar sig på forskningsresultat från Karolinska Institutet och med ökad effektivitet och bättre lönsamhet som resultat. Här kan du läsa mer.

Till Pia Thedéen på LinkedIn.

Av Sophia Loader