It-konsulten Tony hyr ut sitt fritidshus:
”Ett fint kundomdöme är bland det bästa med det här”
Som konsult inom it och projektledning har Tony Åström ibland fått ägna sig åt att sälja in sina uppdrag – något som inte varit en favoritsyssla.
– Jag är inte direkt blyg, men man måste kliva ur sin bekvämlighetszon om man ska ägna sig åt oombett säljande. Det tar emot för mig.
Däremot tycker han att det är givande att sälja en produkt som kunden själv aktivt letat upp. Så när Tony Åström och hans fru köpte ett fritidshus på Öland för några år sedan, en kort promenad från havet med uteplatser i två väderstreck, lockades han av möjligheten att tjäna in de extrakostnader som huset innebar. Han registrerade bostaden på uthyrningssajten Airbnb och det dröjde inte länge innan bokningarna ramlade in. I början gjorde dock Tony Åström några klassiska nybörjarmisstag, som att underskatta tidsåtgången för städningen. Men under de sju åren han har hyrt ut sitt fritidshus har han lärt sig en hel del om hur man gör sina kunder nöjda. Nu har han ett högt snittbetyg bland sina gäster och har avancerat till en så kallad superhost.
– Jag tror att det handlar om att jag är glad och positiv, noga med att ge kunden rätt förväntningar och att jag är tillgänglig och svarar på gästernas bokningsförfrågningar så snabbt som möjligt.
En vettig prissättning är också en viktig komponent för att få ett högt kundbetyg, tror han.
– Priset bör ju såklart baseras på efterfrågan, men långsiktigt är det inte alltid bäst med ett högt, utan ett rimligt pris.
Det som från början var tänkt som en rolig bisyssla har gett blodad tand och är en av anledningarna till att Tony Åström och hans familj nu ska flytta från Stockholm till Öland på heltid och investera i fastigheter för uthyrning. Han har också tänkt växla upp sitt hobbysäljande genom att erbjuda tjänster som nyckelservice och annonsskrivning till fritidshusägare som vill hyra ut.
– Att få läsa ett fint kundomdöme är bland de bästa sakerna med det här. Det gör mig glad inombords.
Tonys 5 tips för att få nöjda kunder:
- Hantera förväntningar. Ge kunden en produkt som motsvarar förväntningarna, lyft gärna fram det bästa genom att ta snygga och professionella bilder, men förvanska inte.
- Anpassa efter kunden. Utgå från kundens behov och anpassa produkten genom att exempelvis bygga en ramp åt en rullstolsburen gäst, ha en studsmatta till barnfamiljen eller ge intressebaserade tips.
- Var omtänksam. Små detaljer och omsorg, som bäddade sängar, en väldoftande tvål, en flaska vin eller blommor, kan betyda mycket.
- Ha hög kvalitet. Håll dig till fackmannamässig kvalitet och anlita professionell städhjälp. En del säger att man ska undvika dyr inredning när man hyr ut, men vi har valt att inreda med påkostade möbler så att vi själva ska trivas, vilket också gör boendet mer exklusivt för kunden.
- Gör uppföljning. Följ upp och fråga kunden om allt är bra, men överdriv inte. Ingen vill ha ytterligare en kundundersökning! Är din produkt bra så vet man det, man behöver inte skicka enkäter.
Civilekonomen Elisabeth prylbantar:
”Cirkulär ekonomi när den är som bäst”
När Elisabeth Byström och hennes sambo flyttade ihop till en gemensam lägenhet utanför
Stockholm 2013 svämmade garderoberna fullständigt över av deras- gemensamma bohag. De tog då beslutet att prylbanta och startade bloggen Minimalisterna. Ett enkelt sätt att se till att kläder och mindre prylar som de inte behövde hittade nya ägare, var genom att sälja dem vidare.
Som civilekonom som har jobbat med ekonomi på olika sätt de senaste tio åren har Elisabeth Byström ett sinne för siffror. Så i fjol när hon satte målet att sälja kläder och prylar för 10 000 kronor började hon med att skapa en lista i Google Drive över potentiella saker att sälja, samt sätta ett ungefärligt pris vad var och en skulle kunna inbringa. Några av sakerna såldes på Blocket, några på Tradera, men den största inkomstkällan blev en lokal second hand-butik som säljer barnkläder på kommission.
– Många av barnens plagg köps där för pengar som jag på samma ställe sålt barnkläder och barnprylar på. Ett fint exempel på när cirkulär ekonomi fungerar som bäst, säger hon.
Ibland har pengarna också fungerat som en drivkraft till att administrera försäljningar. Kanske kan familjen göra något extra roligt för pengarna, eller vara lediga ihop?
– Bland annat bekostade vi vår första vinter-semestervecka i fjällen med försäljningarna.
Och Elisabeth Byström har dragit flera lärdomar om försäljning under åren, som att välja rätt forum beroende på om det är ett vitrinskåp eller barnstövlar som ska säljas.
– Traderas auktion passar när jag har svårt att bedöma ett lämpligt pris och saken är lätt att skicka. Lokala köp- och säljsidor på Facebook passar mer skrymmande saker. Blocket använder jag om jag inte får napp via den lokala Facebooksidan, och de flesta barnkläder lämnar jag till min lokala second hand-butik som säljer på kommission.
Elisabeth tipsar: Så tjänar du pengar på att prylbanta
- Rätt tajmning. Sälj saker inför eller under rätt säsong. Och låt exempelvis Tradera-annonser avslutas på kvällen när folk har tid att buda.
- Bild och text. Ta tydliga bilder i olika vinklar. Många köpare har ett orosmoment vid second hand-köp över nätet, att det de köper inte motsvarar förväntningarna. Minska den oron genom bra bilder och informativa texter.
- Välj rätt forum. Har du stora mängder att sälja eller enstaka prylar? Säljer du skrymmande saker som inte passar att posta, och hur mycket kontakt vill du ha med kunden? Fundera över vilket forum som passar för ändamålet.
- Prissättning. Ta reda på vad andra tar betalt för motsvarande pryl i begagnat skick. Lägg dig strax under om du vill bli av med det snabbt. Kanske inser du att värdet är så lågt att det är värt att skänka till välgörenhet istället för att administrera en försäljning?
- Var ärlig. Var ärlig i din beskrivning av skick och om det finns fläckar och skavanker. Många som regelbundet köper second hand på nätet har någon gång köpt något som inte motsvarade förväntningarna. Se till att det inte händer för någon som handlar av dig!
Baristan Niels ställer ut på loppisar:
”Jag använder mig av humor”
Niels von Daake är uppväxt i Hamburg, Tyskland, och flyttade tillsammans med sin fru och sina två barn till Årjäng i Värmland för drygt ett år sedan.
– Vi blev förälskade i landskapet och de vänliga människorna och bestämde oss för att bryta upp och testa något nytt.
Med en bakgrund som butikschef inom detaljhandeln har han sedan flytten till Värmland jobbat som barista på en cafékedja. Att sälja saker på nätet, loppisar och second hand-butiker har dock länge varit något av en favoritaktivitet som har fyllt en stor del av hans fritid. På de otaliga loppisar runtom i Tyskland som Niels von Daake har ställt ut på har han lärt sig hur säsong och efterfrågan styr prissättning och att man inte bör nappa på första bästa erbjudande från kunder och handlare utan förhandla om priset, och vikten av att placera varorna på rätt sätt på bordet.
– Det mest värdefulla lägger jag närmast mig så att det inte blir stulet, fina saker jag vill visa upp ligger uppradade på bordet och billigare prylar lägger jag i en väska eller kartong på marken. Jag försöker också att tala direkt till folk som visar intresse, det ger ofta effekt.
Niels von Daake har saknat en köp- och säljsajt där det är gratis att annonsera och där det finns en tydlig platsbeskrivning var varorna säljs. Därför startade han, tillsammans med sin fru Melanie, sajten Fairhandla.se i våras. Nästa steg är att starta en webbshop för begagnade barnkläder. Ett trick Niels von Daake använder sig flitigt av när han ägnar sig åt försäljning är humor. Oavsett om det handlar om att hantera skambud från potentiella kunder eller om det är att skriva en säljande annons.
– Som när jag skulle sälja en porslinstiger på nätet och skrev en ingående berättelse på skoj hur tigern stirrade på mig med sina döda ögon inifrån rummet. Det tyckte folk var kul och det gjorde att många kontaktade mig.
Niels tips för bra hobbysälj:
- Tänk som en kund. Vilka ord skulle du själv leta efter – vad låter intressant? Och vad skulle du betala för den här varan?
- Satsa på första intrycket! Intrycket i en butik eller på en sajt är ofta lika viktigt som själva produkten som du säljer. Se därför till att din annons är rättstavad och att bilderna ser proffsiga ut.
- Skriv personligt. Berätta en personlig historia om produkten du säljer. Kanske är det dina favoritjeans? Eller tältet där du insåg att du är mer av ett hotellfan? De gångerna jag har sålt bäst är när jag delat med mig av anekdoter i beskrivningen. Men kom ihåg att din historia måste vara äkta.
- Lita på magkänslan. På samma sätt som det finns oärliga säljare, finns det såklart också oärliga köpare. Lita på din intuition, ta bara betalt via Swish eller Paypal och träffas på en neutral mötesplats.
- Ta till dig av råd och tips. Får du feedback eller kritik från dina köpare? Lyssna på den. Det finns också flera grupper på Facebook där du kan be om tips och råd kring din försäljning.