1.
Fira mera
Om någon visar dig ett vitt papper med en liten svart prick på – vad är det du ser? Svar: Vi ser alla den svarta pricken och missar det stora vita arket.
– Det har med vårt hotsystem att göra, förklarar Jana Söderberg. Vi reagerar på allt som kan vara ett hot. Därför hamnar vårt fokus ofta på ”den svarta pricken” efter ett möte, en arbetsdag eller ett medarbetarsamtal.
Janas råd:
• Börja att medvetet välja när du vill fokusera på dina utmaningar och när du vill fokusera på allt det positiva som finns i ditt liv och som du själv skapar varje dag.
• Fira dina framgångar i vardagen! ”Det där gjorde jag bra!” och ”Så fint jag löste det problemet”. Se inte bara på vad du inte hann i dag, se också på allt vad du faktiskt hann med.
2.
Jobba i sekvenser
Träna på att ägna dig åt en uppgift i taget. Att växla mellan olika arbetsuppgifter ”multitaska” är slöseri med tid och energi samt ökar risken för stress och misstag.
Janas råd:
• Bryt ner dina arbetsuppgifter i 55 minuter långa sekvenser. Sedan tar du en kort paus. Håll dig till din planering. Då blir du mest effektiv.
Stäng av alla distraktioner i mobilen och datorn och öva dig på ”en sak i taget”-tekniken.
3.
Träna upp ett dynamiskt tänkande
Din hjärna blir lite ”stelare” med åren och rutinen, och vill gärna spara energi genom att ge dig rådet att göra som du alltid har gjort. Du måste aktivt öva på att behålla din nyfikenhet och öppenhet.
Janas råd:
• Ha inställningen ”Jag kan ha fel” inför varje möte. Du kanske kommer att behålla din åsikt ändå, men håll dörren öppen för att du kan ha fel.
• Ställ frågor, var aktivt nyfiken.
• Boka möten med dig själv och ställ dig viktiga frågor som ”Vad är jag egentligen intresserad av? Vilken typ av karriär vill jag göra?”
• Älta inte bakåt, älta framåt. Istället för att älta misstag du har gjort, fråga dig själv vad du kan lära dig av dem och vad du vill göra annorlunda nästa gång. Vilket är det bästa misstag du gjort i år? Fundera över det. Grejen är inte att aldrig göra ett misstag, grejen är att inte göra samma misstag igen.
4.
Byt perspektiv
När du känner dig stressad inför en uppgift, du kanske har ett nytt projekt som känns övermäktigt – så försök att zooma ut och se saker i ett större perspektiv. Dina utmaningar kommer att finnas kvar men du kommer inte att trycka ner dig själv utan ha lite välgörande distans till situationen
Janas råd:
• Kör till ett sjukhus och parkera utanför det och fråga dig själv ”Hur många av de som vårdas här skulle önska att de kunde byta med mig?” Lite drastiskt men du förstår principen, du presterar alltid bäst när du har emotionell distans till jobbet du ska göra.
5.
Komplettera att-göra-listan med vill-göra-saker
För att vara en hållbar individ behöver du både självkänsla och självförtroende.
Självförtroendet får du genom din duktighet och dina prestationer. Självkänslan får du genom att veta att du duger som du är, med brister och allt. Och du behöver hitta en balans mellan dessa två.
Janas råd:
• Var noga med att komplettera din att-göra-lista med vill-göra-aktiviteter. Att planera aktiviteter utifrån dina behov är en tydlig signal till dig själv att du är viktig.
• Planera återhämtning varje dag. Återhämtningen ska vara motsatt det du presterat. Om du har haft en dag fylld med möten och träffat många människor kan du planera in tid för ”självsamhet”. Kanske ska du på väg hem från jobbet sätta dig på ett café och läsa några sidor i en bok.
• Öva på en positiv inre dialog varje dag. Reflektera över vad du är stolt över hos dig själv.