Efter att ha kommit på andra plats fem gånger under de senaste tio åren, tog Peder Ledin nyligen hem titeln som Årets mäklare inom Fastighetsbyrån.
Under 2016 förmedlade han, i konkurrens med landets storstadsmäklare, 169 bostäder och hade provisionsintäkter på 8,5 miljoner kronor.
Resultatet är dessutom det näst högsta i Fastighetsbyråns historia. De mest säljande mäklarna hade alla över fem miljoner i provisionsintäkter.
Kollegor vittnar om hans enorma driv och rasande tempo och om hans nöjda kunder. Han inspirerar många i branschen, och visar inte minst, att det går att ligga på de högsta nivåerna även på en mindre ort som Boden med 27 000 invånare.
Vad gör dig till en vinnare?
– Min drivkraft är att både säljare och köpare ska känna sig nöjda efter varje affär. Att få det här priset är häftigt eftersom det visar att man kan ligga på höga försäljningsnivåer även om man inte är mäklare på en storstadsmarknad. Jag hoppas att fler mäklare får inspiration och kan lyfta sig när de ser att det går i lilla Boden.
Hur kommer det sig att du lyckas så bra?
– Jag är mer aktiv än mäklare generellt och träffar fler kunder. Jag gör cirka tio kundbesök i veckan jämfört med snittet på fyra. De flesta träffar färre kunder när de väl är etablerade, medan jag har fortsatt att göra de där tio besöken. Visst är det bekvämt att sitta på kontoret, men i långa loppet måste du ut och sälja.
Hur håller du motivationen uppe efter 25 år i branschen?
– Jag älskar att träffa kunder ute på fältet, att vara på deras hemmaplan och hjälpa dem att finna lösningar. Ofta vet de inte ens att de ska byta bostad. Jag lägger pussel åt dem och följer dem under en längre tid. Gör man det på ett ärligt sätt, och är intresserad av kundens situation, så kommer de tillbaka. Sedan 1998 driver jag också ett eget kontor med fem anställda och hjälper dem att lyfta sig.
Hur är det att jobba som mäklare i lilla Boden?
– Det är lite som en livsstil, på gott och ont. Man får leva med yrkesrollen. Jag har inga besvär med att vara igenkänd, men går man till affären tar det dubbelt så lång tid att handla. Men att möta kunder på stan, i skolan eller i skidbacken – och märka att de är nöjda – är ett kvitto på att man har gjort ett bra jobb.
Vilket är ditt bästa yrkesknep?
– Att vara ärlig. På en mindre marknad kan man inte ha dubbla budskap och gena i kurvorna. Du kan alltid lyckas hjälpa en kund sälja en gång, men den kunden kommer förhoppningsvis tillbaka när den ska köpa en bostad.