Våren 2020 hade Mats och hans fru Susanne sett fram emot att äntligen åka på sin resa till Tokyo. Väl på plats skulle de se OS och hälsa på deras vänner och tidigare utbytesstudent Sonoha. Pandemin ställde till det för att OS skulle kunna genomföras och Mats och Susanne beslutade sig därför för att avboka resan innan den skulle ställas in.
Att avboka resan såg inte paret som ett problem då de ett halvår tidigare vid bokningstillfället valt till ett avbeställningsskydd.
Tyvärr så skulle det visa sig vara mycket mer komplicerat än att boka av och få pengarna tillbaka. Resebyrån hävdade att de hade bokat av efter att flyget ställdes in, vilket inte stämde. Efter många timmars försök att nå och få hjälp av resebyrån utan resultat började frustrationen smyga sig på.
Mats är medlem i Säljarnas och via sitt medlemskap har han en försäkring via HELP, som ger tillgång till en egen jurist som hjälper till med vardagsjuridiken.
Via HELP fick Mats hjälp av juristen Kristian som började titta närmare på vad som hade hänt och vad som gäller.
”Jag kände sån trygghet att ha Kristian som bollplank.” – berättar Mats.
Tack vare Kristians kompetens och engagemang fick Mats och Susanne tillslut tillbaka alla pengar för resan efter att tingsrätten dömt till deras fördel. För att fira att rättvisan vann till sist så kommer Mats och Susanne bjuda ut släkten på julbord.
Som ny medlem i Säljarnas blir du erbjuden HELP, en privatjuridisk försäkring för 35kr i månaden. Juristförsäkringen täcker de viktigaste rättsområdena inom privatjuridik och ger medlemmar och deras familjer tillgång till jurist, oavsett om det gäller juridisk rådgivning eller tvistelösning. HELPs jurister finns endast ett samtal bort och du slipper oroa dig över dyra juristkostnader. HELP fakturerar nämligen inget timpris, juristens arbete täcks av försäkringen. Läs mer här: https://saljarnas.se/anstallningtrygghet/help/