Säljare på väg – en tillbakablick

2019/08/16 • Karin Janson • Beräknad lästid: 6 minuter

Från medeltiden och framåt var det vanligt med gårdfarihandlare, kringresande försäljare som åkte runt i Sverige. I mitten av 1800-talet fanns 5000–7000 gårdfarihandlare i Sverige. De sålde främst egna hemslöjdsalster som mattor, korgar, liar och rep. Gårdfarihandlarna kallades också knallar eller nasare, som med tiden har blivit en nedsättande betäckning för resande säljare.

Med butiken i bussen

Resande säljare har funnits i alla tider. Numera har de ofta med sig hela butiken på hjul. Möt Ella och hennes bh-buss och Carlos med sin foodtruck.

Ella brinner för din bh-buss

Hon brukar säkra lasten innan hon far iväg, 46-åriga Ella Logren som turnerar på grusvägar och lands-vägar och säljer bh:ar till kvinnor i alla åldrar. Att hålla sig på rätt plats även när det guppar och skumpar – det är Ellas expertområde på flera plan.

Skylten längst bak på bussen föreställer två svarta kullar innanför en varningstriangel och texten bh-buss. Troligen den enda varningsskylten i sitt slag, men så kan också Ella Logren vara landets enda bh-försäljare som turnerar runt i buss. Den svarta retropärlan med namnet Highway Star drar blickarna till sig på vägarna.

När vi träffas hemma hos Ella Logren i en liten by utanför Rättvik kommer en gul postbil körande. Veckans leverans med bh:ar har -kommit.

– De gånger jag inte är hemma kan du bara ställa kartongen här på trappan, instruerar hon brevbäraren, som är ny på turen.

Till viss del beställer hon bh:ar efter mode, men viktigast är att hon gillar modellerna. En konkurrensfördel är att hon håller många olika storlekar i lager, från A- till O-kupa.

– Och så ska det vara färg. Jag gillar färg, vita behåar är lite tråkiga och ser dessutom inte bra ut under vita toppar, som många tror.

Det är tydligt att Ella brinner för sitt jobb. Säljdelen kommer liksom på köpet när hon engagerar sig i kunderna.

– Jag ser det inte som försäljning, utan som att jag hjälper kunden att göra rätt val. Många kvinnor använder fel bh och det gör mig alltid glad att se hur de går ut ur bussen med rakare rygg och nytt självförtroende efter att de har hittat rätt.

Ella annonserar sina turer på Facebook. Och det är inte de största orterna som får besök, tvärtom letar hon upp mindre byar och sam-hällen där det kan finnas en kundkrets.

– Jag försöker hitta kunder som har långt till klädbutiker. Om det kommer många kunder återvänder jag året efter. I byarna blir det ofta en snackis när jag kommer.

Längst in i bussen finns säng och pentry där Ella övernattar. Hon lagar inte mat i bussen, men koka kaffe kan hon göra.

– Det är inte ovanligt att jag blir bjuden på middag hemma hos kunder. Gästfriheten är enorm, berättar hon.

Sommartid badar hon i sjöar.

– Jag sover väldigt bra i bussen. Det är lugnt och fridfullt, helt fantastiskt.

I mitten av bussen finns butiksdelen med mängder av färgglada bh:ar på galgar och en provhytt. För att storleken ska bli rätt brukar Ella klämma och känna, med kundens tillåtelse naturligtvis. Många kvinnor bär fel bh-storlek, till exempel för liten kupa och för stor omkrets, vilket kan ge värk i nacke och axlar.

– Det är viktigt att få rätt kupa och storlek, men själva modellen är också viktig. Olika former av bröst trivs i olika typer av bh:ar.

Vintertid ställer Ella bussen i vinterförvaring och vikarierar som lärare. Så fort snön och isen är borta ger hon sig ut på vägarna igen.

– Jag riktigt längtar. Som barn älskade jag böckerna om Katitzi och tänkte att jag också ville resa runt på vägarna som hennes familj gjorde.

Ella Logren

Ålder: 46.
Familj: Sambo och en son.
Bor: Utanför Rättvik.
Gör: Driver bh-bussen på sommaren, lärarvikarie vintertid.
Instagram: @ellaofsweden 

Ellas säljtips
Ta dig tid för varje kund. Ha som mål att hjälpa kunden att hitta rätt produkt.

Carlos älskar friheten med trucken

Var det bra så min vän? frågar Carlos Carrasco och sträcker över en välfylld hamburgare till kunden utanför luckan.

För fem år sedan startade han Jeffreys Food Truck och nu har han svårt att tänka sig ett vanligt jobb.

– Det är en frihetskänsla att vara ute och jag träffar så många människor. Alla möjliga faktiskt, knasiga, trevliga, roliga.. När jag står på festivaler är många onyktra och de kan vara lite jobbiga. Men det är en del av jobbet, säger Carlos Carrasco, som står med sin foodtruck i Frihamnen i Stockholm när vi träffar honom.

Han har jobbat i ett sjukhuskök tidigare, men sa upp sig när verksamheten lades ut på entreprenad. I samma veva började det dyka upp foodtrucks på Stockholms gator.

– Jag tänkte att det kanske kunde vara något för mig, så jag köpte en egen truck och började med latinamerikansk streetfood. I starten var det tufft, jag fick in så mycket så att jag kunde betala mina räkningar men jag kunde inte plocka ut någon lön.

Vändningen kom när han började stå på festivaler.

– På Kulturnatten i Uppsala till exempel, där var det kö hela dagen lång. Vi fick stänga då och då för att hinna preppa maten.

Jeffreys Food Truck har fått tillstånd av Stockholms stad att stå på fasta platser tre vardagar i veckan. De övriga två dagarna åker Carlos runt. Han lägger ut information på sociala medier om var han befinner sig den aktuella dagen.

– I början testade jag massa ställen och kollade hur det gick. Så gjorde jag ett schema över vilka platser som funkade bra och valde ut dem. Det beror också mycket på vädret, om det är soligt säljer jag mer.

Menyn har varit samma sedan starten: Chilenska hamburgare på angusbiff eller friterad halloumi med extra allt. Såserna lagar Carlos från grunden i ett kök som han hyr. Sedan packas allt in i foodtrucken och han ger sig ut på vägarna. Sommartid jobbar han sju dagar i veckan. Då är det fullt upp med festivaler och cateringuppdrag i hela landet. Ibland följer kompisar med och hjälper till i trucken.

– Jag älskar att vara ute och träffa människor. Jag tänker inte att det jag gör är försäljning, för mig är det bara kul att snacka med folk säger Carlos.

Trucken gör 110 kilometer i timmen även när den är fullastad.

– Den rullar bra. När jag åker runt på event brukar jag hyra en stuga eller lägenhet att bo i, men ibland är det fullbokat och då tältar jag. Så var det på Vätternrundan förra året, då sov jag i tält och hörde cyklisterna som var igång hela natten.

Flera framgångsrika foodtruckföretag har gått vidare och öppnat restauranger, men det vill inte Carlos göra.

– Då tillkommer massa ansvar, du måste ha anställda och det är helt andra kostnader. Jag trivs med livet som det är nu och kommer att fortsätta så länge jag kan.

Carlos Carrasco

Ålder: 34.
Familj: Sambo och tre barn.
Bor: Flemingsberg utanför Stockholm.
Gör: Driver Jeffreys Food Truck.
Instagram: @jeffreys_junior
Carlos säljtips: Var dig själv, snacka med kunderna och be dem sätta betyg på sociala medier.