740 miljoner extra till yrkeshögskolorna fram till 2022. Så lät beskedet från regeringen i mitten av april, när vårändringspropositionen lades fram. Och direkt efter beskedet började yrkeshögskolor runt om i landet jobba för högtryck för att starta korta utbildningar. Många av kurserna är inriktade på digitalisering. På säljområdet finns till exempel kurser inom marketing automation, hållbarhet inom e-handel, e-handel för fysiska butiker, sökmarknadsföring och content marketing.
Det här är ett helt nytt koncept inom yrkeshögskolan som är tänkt att passa till exempel korttidspermitterade eller personer som snabbt vill fylla på med kompetens. Kurslängden kan vara från någon eller ett par veckor till ett halvår, men snittet ligger på cirka sex veckor. Det är under 100 så kallade YH-poäng.
– En del skolor drog igång redan i maj, men de allra flesta startade i slutet av sommaren eller kommer igång i början av hösten, säger Johan Lindahl, pressansvarig på Myndigheten för yrkeshögskolan.
Lugn, att några kurser redan dragit igång betyder inte att ansökningstiden är förbi och att du har missat chansen. Runt 7 000 extra platser står till buds än så länge för 2020–2021. Förutom de korta kurserna ingår även fler platser på ordinarie YH-utbildningar. Alltså utbildningar som löper under längre tid, ett till två år. Det finns både kurser och utbildningar som du kan gå på distans, och kurser som kräver att du är på plats.
Men fundera inte för länge. Intresset för platserna är stort.
– Våra utbildningar har ökat med 20 procent de senaste åren. Och nu får vi signaler från skolorna om att efterfrågan är större än någonsin. Vi är lite förvånade över att det gått så snabbt, säger Johan Lindahl.
Så söker du:
- Yrkeshogskolan.se: Här samlas alla kurser som under ett paraply och det är den sajt som Myndigheten för yrkeshögskolan står bakom.
- Behörighet: För att kunna söka en utbildning krävs att du har grundläggande behörighet. Det betyder en gymnasieexamen eller liknande. Ibland krävs även så kallade särskilda grundkunskaper, vilket kan vara att du ska ha gått vissa speciella kurser på gymnasiet eller ha en viss yrkeserfarenhet.
- Vänd dig hit: Ansökan skickas direkt till den skola som erbjuder den kurs du vill gå. Dit kan du också vända dig med frågor.
- YH eller KY? Förr sa man KY, vilket stod för kvalificerade yrkesutbildningar. Numera heter det YH-utbildningar, yrkeshögskoleutbildningar.
“Alla vill lära sig sälja online”
Om Jenny Rahm:
Bor: Italien.
Gör: CDO, Mercuri International.
Bakgrund: Har en italiensk filosofie doktorstitel i statsvetenskap och företagsekonomi.
Att ha säljmöten digitalt ställer helt nya krav på dig som säljare, menar Jenny Rahm på Mercuri International, vars utbildningar förändrats för alltid till följd av corona.
Ett av världens ledande företag inom försäljningsrådgivning, Mercuri International, har en svensk CDO, chef digital officer. Hon heter Jenny Rahm och ansvarar alltså bland annat för utvecklingen av deras digitala utbildningar. Hon jobbar och bor dessutom i Italien, där man snabbt insåg att utbildningarna skulle komma att ställas om radikalt när samhället stängdes ner till följd av coronapandemin.
– Som tur var hade vi redan för flera år sedan påbörjat utvecklingen av våra digitala kurser, men nu fick det arbetet verkligen en extra skjuts framåt, säger hon.
För även om de allra flesta nu tvingats in i digitaliserade möten och utbildningar, var det ändå dit vi var på väg, menar hon.
– Från att ha sett på tv vid fasta tidpunkter har vi nu Netflix och tittar när det passar oss. Samma sak gäller nu även för utbildningar. Det är särskilt viktigt för säljare som är så mycket ute på fältet.
Att utbilda i en kurslokal är helt annorlunda mot att utbilda via en datorskärm. Det kräver en annan pedagogik. Deltagarna behöver engageras på ett annat sätt, till exempel genom att jobba i smågrupper. Och det måste se snyggt ut. Mercuri har skapat sina kurser enligt principen ATAWADAC – anytime, anywhere, any device, any content (när som helst, var som helst, oavsett enhet och innehåll).
Mycket av det Mercuris egna kursutvecklare fått jobba med är sådant som ingår i en av deras allra hetaste onlinekurser i pandemitider: Hur man säljer på distans.
– Många säljare använder sig av sina sociala kompetenser i jobbet. Man träffar kunden, tar en kaffe och mjukar upp relationen. Kort sagt, man jobbar mycket utifrån sin person, säger hon.
Online blir det mer rakt på sak. Man hinner inte lära känna varandra på samma sätt utan måste hitta nya sätt att bygga relationer.
– Du måste bli mer kortfattad. Så om du ska göra en behovsanalys måste du veta vilka som är de viktigaste frågorna för att få ut informationen du behöver. Du måste även vara vassare på presentationsteknik och lyfta fram budskap med snygga presentationer. Det är förvånansvärt hur många som är dåliga på det faktiskt, säger Jenny Rahm.
När det nu gått några månader har hon och kollegorna sett hur även väldigt tveksamma kunder tänkt om när det gäller digitala utbildningar.
– Visst, det personliga mötet har sina fördelar. Men när man väl deltagit i en digital kurs av hög kvalitet ser man vilka möjligheter det ger också. Inte minst hur mycket tid och pengar företag kan spara istället för att skicka anställda på kurs. Före pandemin var 80 procent av våra utbildningar i klassrummen, efter det här kan det nog ligga närmare 20–25 procent, säger Jenny Rahm.