Karriär

Egen uppsägning – Så fungerar det

2024/12/03 • Beräknad lästid: 5 minuter

Att säga upp sig är ett stort beslut. En uppsägning på egen begäran kan göras när du vill byta jobb eller gå vidare, men det är viktigt att känna till vilka regler som gäller. Vid en egen uppsägning ansvarar du själv för att avsluta anställningen korrekt. Här får du koll på rättigheter, skyldigheter och hur du förbereder dig inför nästa steg.

Uppsägningstid vid egen uppsägning – det här gäller

När du överväger att säga upp dig från ditt arbete behöver du bestämma dig för när du vill sluta. Du behöver också ta reda på din uppsägningstid vid egen uppsägning. Inom säljyrken är det vanligt att uppsägningstiden är mellan en och tre månader, du hittar vad som gäller för dig i ditt anställningsavtal. Saknas kollektivavtal gäller lagen om anställningsskydd (LAS) vid egen uppsägning, som ger dig en månads uppsägningstid.

Om du har en månads uppsägningstid räknas den från den dag du säger upp dig till samma datum månaden därpå. Säger du till exempel upp dig den 15 september, avslutas anställningen den 15 oktober. Om motsvarande datum saknas i nästa månad – som vid uppsägning den 31 mars – blir din sista arbetsdag den sista dagen i april alltså den 30.

Dina skyldigheter

Vid uppsägning på egen begäran är du skyldig att arbeta som vanligt fram till din sista arbetsdag, om inget annat skriftligt avtalas. Du behåller dina anställningsvillkor och lön under perioden och omfattas fortsatt av lojalitetsplikten –du får inte skada arbetsgivaren, gynna konkurrenter eller röja känslig information. Krockar din uppsägningstid med ett nytt jobb kan du be om att sluta tidigare, men det kräver godkännande från arbetsgivaren. Går du i förtid utan överenskommelse kan du bli ersättningsskyldig.

När anställningen avslutats gäller vissa skyldigheter fortfarande. Du ska följa sekretessbestämmelser och se till att allt arbetsmaterial har återlämnats. Det är också viktigt att känna till eventuella konkurrensklausuler som kan begränsa vad du får arbeta med efteråt.

Så gör du en skriftlig uppsägning

När du säger upp dig är det viktigt att du lämnar ett tydligt besked om att du avslutar din anställning. En skriftlig uppsägning där du anger din sista arbetsdag minskar risken för missförstånd och fungerar som ett juridiskt skydd för både dig och din arbetsgivare. På vissa arbetsplatser är det ett krav för att uppsägningen ska vara giltig. Vi rekommenderar alltid en skriftlig uppsägning även när det inte är ett måste. En muntlig uppsägning kan vara giltig, men den svår att bevisa vid en eventuell tvist.

Exempel på hur du kan formulera dig

Det är du som arbetstagare som ansvarar för att uppsägningen når fram. Lämna in din uppsägning direkt till din närmsta chef eller HR-avdelning, via mejl eller i form av ett uppsägningsbrev och be om en bekräftelse på att den tagits emot. Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Datum

Till: [chefens namn eller HR]

Jag vill härmed meddela att jag idag säger upp min anställning hos [företagets namn]. Min sista arbetsdag blir den [datum].

Vänligen bekräfta att min uppsägning är mottagen.

Med vänlig hälsning,

[För- och efternamn]

Omedelbar verkan

Egen uppsägning med omedelbar verkan kan vara nödvändig vid allvarliga arbetsmiljöproblem, kränkande behandling eller andra personliga skäl som gör det orimligt att fortsätta arbeta. Det är dock viktigt att förstå att du som arbetstagare inte har någon lagstadgad rätt att lämna anställningen med omedelbar verkan. Enligt LAS gäller uppsägningstid även vid egen uppsägning och det innebär att du förväntas arbeta kvar under den tid som avtalats – även om situationen känns ohållbar.

Semester & semesterersättning

När du avslutar din anställning gäller särskilda regler för semester under uppsägningstiden. När du säger upp dig har du rätt att tacka nej till semester om du hellre vill arbeta hela perioden, såvida ledigheten inte redan är fastställd. Du har också rätt till semesterersättning vid uppsägning på egen begäran, det innebär att du får ekonomisk kompensation för outtagna semesterdagar i samband med slutlönen.

A-kassa vid egen uppsägning

Om du väljer att säga upp dig från ditt arbete kan det påverka din rätt till arbetslöshetsersättning. Normalt blir du avstängd från ersättning hos a-kassan under en viss period, men det finns undantag där särskilda omständigheter som hälsoskäl, kan göra att avstängning inte gäller. För att få klarhet i vad som gäller för din situation, rekommenderas det att du kontaktar din a-kassa direkt.

Få juridiskt stöd via Säljarnas

Våra rådgivare har erfarenhet inom området och kan ge dig juridiskt stöd via facket. Vi ger dig rådgivning och diskuterar gärna egen uppsägning, ditt anställningsavtal eller besvarar andra frågor som berör dig i din yrkesroll.

Läs mer om våra förmåner och ansök om medlemskap hos Säljarnas idag!