Tänk känslan att gå på semester och veta att du fick till avslut på offerterna du hade ute! Vi ställde frågan hur du bäst får kunden att bestämma sig nu och inte vänta till augusti till några av Sveriges bästa säljcoacher. Läs deras svar här!
Morgan Lindström, Licensierad ledarskapskonsult, Nya Ledarskapet
Hör av dig! Dina kunder sitter troligtvis inte och tänker på dig lika mycket som du tänker på dem. Är de tveksamma, våga fråga vad de behöver för att ta beslut? Du kanske får förslag till lösningar du inte tänkt på. Säger de nej, håll liv i relationen och föreslå ett möte efter sommaren istället.
Jerry Månsson, Partner och Sales Expansion Specialist, Adviser Partner
Mitt bästa tips är att göra en klassisk pipetryckning och se över din pipeline ihop med en kollega. Det är ovärderligt att få någon annans feedback och skapar rätt fokus på rätt prospekt. Du spar tid och kan boka in kunderna i kalendern efter semestern!
Paula Söderström, expert inom kontakt- och säljhinder, Meant To Mind
Att faktiskt ta kontakt med kunden just för att stänga affären är mitt tips. Det är nämligen lätt att tänka tankar som ”Det kommer ändå inte att fattas några beslut före sommaren.” Man är ofta själv den som tvekar!
Ulla-Lisa Thordén, jur.kand, författare och säljcoach, Republic Consulting
Ring upp kunden och säg: ”Vi har ju gått igenom uppdraget/beställningen och vi är helt överens om x, y och z. Bekräftar du det nu, och du är garanterad service direkt efter semestern på det bästa sättet som du förtjänar och du slipper fundera över det mer!”
Alexander Slotte, föreläsare och säljcoach, Top of Heart
Kontakta kunden och fråga: Vad känner du saknas för att vi ska komma överens i dag?
Om kunden inte riktigt vet, ställ öppna frågor och tratta ner vad det handlar om. Det är inte alltid det handlar om pengar.
Amo Cartwright, föreläsare och säljcoach, The Golden Mindset
Besök kunden! Kör canvas-besök! Ta med dig fika eller glass och åk förbi och önska glad sommar utan att fokusera på att stänga affären. Sitt ner och snacka en stund så kommer du med största sannolikhet att ta med dig affären hem.
Maria Malmsjö-Söderberg, föreläsare och säljcoach, Pareto 80/20
Vanligaste skälet till att kunder inte kommer till avslut är brist på uppmärksamhet. Vilka frågor gör det lätt för kunden att säga ja? Vilka invändningar kan du få? Så visa din vilja att hjälpa, nyfikenhet och mod genom att gå från Tro till Veta!
Johan Dahl, föreläsare och säljcoach, Johan Dahl Utveckling
Ring upp nu och ställ frågan! Annars är svaret alltid nej. Får du inget besked direkt – fråga hur snart du kan få det, skapa en deadline! Koppla gärna din deadline till ett villkor; ”fri frakt om jag får din beställning senast…”.
Behöver du trimma din avslutsteknik?
Lugn! På Topp50-listan hittar du Sveriges mest rekommenderade säljcoacher!