Utbetalning av semesterersättning vid uppsägning

Fråga:

Vad gäller för semesterersättning vid uppsägning? När ska semesterersättning betalas ut vid uppsägning – direkt när anställningen avslutas eller vid den tidpunkt då semesterlön vid uppsägning normalt betalas ut? Finns det regler som styr detta?

Svar

När du avslutar en anställning har du rätt till semesterersättning vid uppsägning för intjänade men ej uttagna semesterdagar. Enligt lag ska semesterlön vid uppsägning betalas ut snarast möjligt och senast en månad efter att anställningen har upphört. Om din arbetsgivare har kollektivavtal kan det finnas andra regler för när semesterersättningbetalas, så det kan vara bra att kontrollera vad som gäller på din arbetsplats.

Om din uppsägningstid överstiger sex månader omfattas den extra tiden inte av semesterlagens skydd. Arbetsgivaren kan då besluta att du ska ta ut semester under denna period. Redan beviljad semester kan arbetsgivaren i vissa fall kräva att du tar ut din semesterledighet även under kortare uppsägningstider.

Har du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist kan du återkalla redan beviljad semester som infaller under den delen av uppsägningstiden – detta gäller om uppsägningstiden är kortare än sex månader. Om du återkallar dina semesterdagar får du istället semesterersättning vid uppsägning som ska betalas ut senast en månad efter din anställning avslutas.

Ladda ner vår guide Semester och ledighet för mer information.