Karriär

Toppsäljaren Anna: ”Våga vara jobbig på ett bra sätt” 

2023/08/16

Bildrättighet Anna Byström

Hon beskriver sig som en blyg tjej som blivit tuffare med åren. Hon berättar hur hon tog hem miljonaffären när hon vågade vara jobbig på ett bra sätt och hur du ska göra om kunden ghostar dig.

Det är fortfarande sommar i luften när vi träffas på ett utekafé. Folk är tillbaka i stan igen efter semestern och över en kaffe berättar Anna Byström hur hon gått från en lite blyg tjej till Account Manager och stjärnsäljare på byggteknikföretaget Hilti, ett företag som finns i 120 länder och som sysselsätter runt 30 000 personer. I Sverige omsätter bolaget strax under två miljarder kronor och har runt 450 anställda.

Berätta lite kort om dig själv!

Anna: Jag skulle inte säga att jag är en typisk säljare. Jag har visserligen alltid gått igång på tävlingar men när jag var liten var jag faktiskt blyg. Men jag växte upp med bröder och fick med mig en tuffhet som gjort att jag har fått mer skinn på näsan med åren. Nu har jag inga problem med att ta för mig.

Minns du din första affär?

Anna: Jag sålde jultidningar som så många andra och jag vet att jag verkligen njöt av känslan att sälja så mycket som möjligt. Det var fina priser, minns jag.
Men det som verkligen fick mig att inse att jag kunde sälja var när jag läste internationell marknadsföring på Mälardalens högskola. Inför min D-uppsats var jag tvungen att värva folk till att delta i min studie. Jag jagade svar och gav mig inte. Det blev som en tävling och det gav mersmak!

Hur har du lärt dig att sälja?

Anna: På högskolan pluggade jag företagsekonomi men vad det gäller säljet är jag i stort sett självlärd. Jag har gått en del interna sälj- och produktutbildningar på företag jag jobbat på. Men sen har jag googlat mycket på hur man säljer, på hur man gör avslut och så.

Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en säljare tycker du?

Anna: Du måste genuint bry dig om dina kunder. Då bygger du förtroende. Var lyhörd och lyssna in vad kunden behöver och stå på dig. Bara för att du får ett nej, ge inte upp!

Du blev ghostad av en kund. Hur löste du det?

Anna: Ja, det stämmer. På min kundlista stod en kontaktperson som jag försökte nå via telefon och mejl, men han *ghostade mig helt. Då åkte jag ut till hans kontor istället och jag hade bestämt mig för att inte låtsas om att han undvikit mig.

Jag knackade på och sa: ”Hej, hej det är jag som är er säljare. Hur går det för er?”. Jag fick träffa tre andra personer där som blev glada över att få en personlig kontakt och det visade sig att personen som jag försökt få tag på skulle sluta så jag var ingen prio för honom. Mitt besök resulterade att jag fick en ny kontaktperson så en lärdom är verkligen att aldrig ta det personligt om du får ett nej eller någon undviker dig.

Du vågade vara jobbig på ett bra sätt. Och det gav resultat. Berätta!

Anna: Jag hade fått nys om att en av mina kunder skulle få vara med och bygga ett reningsverk så jag kontaktade dem. De sa: ”Men Anna, det är inte läge. Vi har inte börjat projektera än.”

Jag hade kanske inte riktig koll på säljstadierna men jag var ihärdig och fick till några möten. Jag var mån om att min kund skulle känna sig helt trygg om de signade med mig så jag tog bland annat med mig några av våra duktiga ingenjörer till kunden. Alla mina insatser betalade sig. I år, efter 2,5 år, rodde jag affären i land. Den var värd 2 miljoner så jag ligger 44 procent över budget nu tack vare det!

Kunden tyckte nog jag var lite jobbig ibland, men jag var det på ett bra sätt och med fingertoppskänsla. Kunden kände också att jag verkligen brydde mig och var mån om att affären skulle bli bra för dem.

Hur gör du för att hålla dig på topp?

Anna: Via mejl varje morgon får jag inspiration och utvecklas genom att ta del av mina kollegors bra affärer och vad som fakturerats i Sverige.

I säljteamet har vi en Whatsapp-grupp där vi peppar varandra och när vi gör bra affärer berättar vi hur vi gjort och hur affären kom till avslut. Det inspirerar mig! Vi peppar varandra hela tiden.

Sen är det viktigt att tillåta sig att ha dåliga dagar. Jag kan känna det direkt när jag vaknar och då bestämmer jag mig för att det är okej om jag inte säljer just idag. Det tar jag igen andra dagar när jag är på topp. Man är ju bara människa och det är viktigt att vara snäll mot sig själv. Jag har möjlighet att själv planera min dag och är noga med att lägga in pauser när jag kör mina sälj-race. Och min ventil är att gå till gymmet efter jobbet!

Avslutningsvis, är det något särskilt som varit avgörande i din säljkarriär?

Anna: Ja, ett tag var jag nära att ge upp säljjobbet för det funkade inte av flera anledningar. Men jag kontaktade mitt fackförbund Säljarnas och fick direktkontakt med en jurist där som hjälpte mig så jag kunde ta mig vidare. Nu stortrivs jag med mitt jobb! Jag är väldigt tacksam över att jag var med i ett fackförbund som förstod mig som jobbar med sälj. Det var faktiskt avgörande för mig!

*ghostad=när någon bara ”försvinner” och inte går att nå.

Mer om:

Anna Byström har jobbat som Account Manager på Hilti i 4,5 år. Hon bor i Järfälla med sin sambo, älskar mörk choklad och har precis tagit jägarexamen.

Bra länkar:

Säljarnas riksförbund – fackförbundet för dig som säljare

Nordisk certifiering av säljtitlar – läs mer om den nya certifieringen

Dags att höja statusen på säljyrket – krönika baserad på rapporten ”Försäljningens betydelse och status i Sverige 2023”