Rekrytering

Stjärnsäljare eller slamkrypare? Här är tre saker du inte får missa i din säljrekrytering!

2023/02/15

Dags för rekrytering till säljteamet? Men vad är viktigt att tänka på i rekryteringsprocessen? Saleseffect får en pratstund med VD:n på en av landets äldsta rekryteringsbyråer inom sälj och marknad.

Hampus Johansson är VD på Säljpoolen, som sedan 1995 är specialister på rekrytering inom sälj och marknad. På frågan om hans egen säljerfarenhet erkänner han ödmjukt att hans enda renodlade säljtjänst var när han under en sommar sålde golfklubbor för Dormy…

– Men jag har alltid varit intresserad av ledarskap och beteendepsykologi, säger Hampus. När jag började på Säljpoolen 2017 som rekryterare ingick det i tjänsten att ansvara för allt från att få företag att anlita oss för sina rekryteringar till själva rekryteringsprocessen av kandidaterna. Då märkte jag att mitt sätt att sälja fungerade.

Rekrytera själv eller ta in rekryteringsbyrå?

Det beror helt på situationen, säger Hampus. Är du som säljchef säker på vilken typ av kandidat ni söker, känner dig trygg med rekryteringsprocessen och har tiden vill du kanske göra rekryteringen på egen hand. Då kan vi som rekryteringsbyrå finnas med som bollplank och ge tillgång till vårt nätverk med lämpliga kandidater. Det sparar mycket tid. Det finns även en trygghet i att ha oss med för att säkra upp att inget faller mellan stolarna. I andra fall vill företaget att vi tar hand om hela processen.

Detta är tre saker du inte får missa i din säljrekrytering

Vad är det viktigaste för att en rekrytering ska bli lyckad och vad brukar vara det du missat om rekryteringen blir fel?

1. Att förbereda sig som arbetsgivare och försöka skapa en så attraktiv arbetsplats som möjligt, det är grunden till all lyckad rekrytering, menar Hampus. För att få duktiga säljare att söka en tjänst gäller det att våga tänka nytt, se företagets eventuella brister och åtgärda dem. Som säljchef bör du också tänka på vad du erbjuder för ledarskap. Dagens säljare väljer inte bara en arbetsplats. De vill även att chefskapet ska vara bra. Se även över hur ert företag sköter onboardingen av nyanställda. Historiskt sett har arbetsgivaren varit kung. Idag är det tvärtom. Du som arbetsgivare måste jobba hårt för att attrahera säljare. Här kan vi som rekryteringsspecialister hjälpa företaget att bli en konkurrenskraftig arbetsplats.

  • Se över kravspecifikationen. Vad vill er ledningsgrupp ha för person?
  • Titta på målgruppen. Är den tänkta målgruppen intresserad av ert företag?
  • Behöver förändringar göras innan ni går ut och söker personal?
  • Säkerställ att annonsen stämmer överens med ert företag. Var ärlig!
  • När ni gjort punkterna ovan  kan ni påbörja rekryteringen.

2. Ha inte för bråttom, fortsätter Hampus. Om ni inser att ert företag har kvar onödiga hierarkier och omoderna värderingar och strukturer ta er då tiden att investera i en omstrukturering innan ni inleder rekryteringsprocessen. Det vinner ni på i längden!

3. Ha rätt titel på tjänsten! Ni tror kanske att ni söker en Key Account Manager, som ska ansvara för era nyckelkunder, men när ni tänker efter är det i själva verket en mer junior säljtjänst. Här kan vi som rekryteringsföretag vara med och säkerställa att det inte blir några missförstånd, säger Hampus.

Som baksidan på en bok

Avslutningsvis frågar vi Hampus om han har någon bra story från sina år inom säljrekrytering. Han funderar en stund och berättar sedan om när han för några år sedan skulle hjälpa till att utforma platsannonsen för en säljchefstjänst.

– Jag satte mig in i säljrollen och byggde upp annonsen väldigt målande och med lite mystik, berättar han. Jag ville skapa en nyfikenhet för tjänsten, lite som baksidan på en bok som ska locka till läsning. Men den ytterst ansvariga hos kunden sågade annonsen helt och först efter viss övertalning fick jag ok på att lägga upp den. Annonsen resulterade i 200 ansökningar! Det visade sig att många sökt tack vare att annonsen var så annorlunda och den hade gjort dem nyfikna på jobbet och företaget.

Mer om Säljpoolen

Säljpoolen har funnits sedan 1995 och tillsätter årligen 500 tjänster inom sälj och marknad. De har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Linköping och Jönköping men rekryterar i hela Norden. Mer om Säljpoolen här.

Av: Sophia Loader