Inspiration

Nyfiken på vem din kund är? Då ska du bjuda på glass! 

2023/06/08 • Beräknad lästid: 4 minuter

När solen strålar och temperaturen stiger är det få saker som slår en glass för att kyla ner sig och njuta av sommaren. Men visste du att valet av glass kan avslöja din personlighet?

Du är på väg ut på de sista kundmötena före semestern. Det gäller att stänga affärerna och du kommer på den geniala idéen att bjuda din kund på glass för att skapa en skön somrig stämning på mötet och som kan hjälpa till att få kunden att bestämma sig. Det kan vara en bra idé av flera skäl. Det visar sig nämligen att våra preferenser när det kommer till glass inte bara handlar om smak, utan också kan ge insikt om våra unika egenskaper och karaktärsdrag så att du på kuppen även lär känna din kund lite bättre!

Vaniljglass-kunden: Traditionell och pålitlig

De som föredrar den enkla och tidlösa smaken av vaniljglass är personer som uppskattar tradition och stabilitet. De är sannolikt pålitliga, lugna och har en tendens att hålla fast vid beprövade metoder. Liksom vaniljen, som ofta fungerar som en bas för andra smaker, är dessa personer också grundliga och stabila och någon du alltid kan lita på. Till den här kunden funkar inte dina “quick-deals” utan upplägg med längre löptid och med ett rabattupplägg de känner igen från förra året, och året dess för innan och året dess för innan …

Chokladfantasten: Passionerad och romantisk

De som väljer chokladglass visar ofta upp drag av passion och romantik. Chokladälskare är kända för sin entusiasm och sitt engagemang. De är sannolikt personer med intensiva känslor som har förmåga att skapa starka band med människor. Precis som choklad kan de vara riktiga livsnjutare och älska att unna sig livets goda. Till chokladälskaren tar du fram affärsförslag byggda på värdebaserad försäljning och storytelling där du med inlevelse får kunden att verkligen känna hur bra det kommer att bli när han eller hon skrivit på köpet!

Jordgubbsnjutaren: Optimistisk och charmig

Den som väljer jordgubbsglass är ofta en person med en optimistisk syn på livet. De har en förmåga att se det bästa i varje situation och sprider glädje omkring dig. Personer som gillar jordgubbssmak är personer med mycket energi och med charmig personlighet. Till kunden som gillar jordgubbsglass har du stor framgång om du kör den mera lättsamma stilen när du ska försöka få accept på ditt affärsförslag. Kanske kan du ta fram någon relevant anekdot som får kunden att skratta och sen skriva på med ett leende på läpparna?

Mintglassälskaren: Kreativ och frisk

För de som föredrar mintglass är kreativitet och fräschör ofta framträdande egenskaper. De är sannolikt personer som har en unik och egen stil och som har en förmåga att tänka utanför boxen. Mintglassens uppfriskande smak speglar deras energi och livlighet. De är ofta öppna för nya upplevelser och äventyr så varför inte prova att ta affärsmötet som ett walk-and-talk där ni båda har träningsskorna på er och går en rask promenad samtidigt som ni kommer överens om slutlig mängd och pris!

Nötkrossaren: Ambitiös och målmedveten

De som väljer glass med nötkross visar ofta upp drag av ambition och målmedvetenhet. De är personer som sätter höga mål och arbetar hårt för att uppnå dem. Nötkrossglassen symboliserar ett behov av att övervinna hinder och belöna sig själv vid framgång. Dessa personer är vanligtvis envisa och kan kämpa mot alla odds för att uppnå sina mål. Här får du lägga allt som handlar om dig åt sidan och fokusera till hundra procent på kunden! Få kunden att verkligen förstå hur just dina produkter eller dina tjänster kommer hjälpa honom eller henne att uppnå sina egna mål! När affären är stängd kommer den här ambitiösa kunden uppskatta om ni direkt lägger upp nästa kvartals mål innan ni går på er efterlängtade semester!