Nu öppnas dörren till en helt ny era för kommunikation i mobilen när det nya sättet att skicka meddelanden, RCS (Rich Communication Service), äntligen stöds av iPhone, som är många säljares verktyg i kontakten med kunderna.
Möjligen kommer vi snart att säga hej då till SMS som varit standard i flera decennier. Där man begränsats till 160 tecken och varken kan skicka bilder, videor, ljudfiler eller GIF:ar. För företag innebär detta helt nya möjligheter och en revolutionerande förändring till att skapa engagerande, interaktiva meddelanden direkt till kundernas mobiler. Och detta är bara början.
Detta är skillnaderna
Så vad skiljer då RCS från SMS?
RCS: Man kan skicka både bilder, videor och GIF:ar
SMS: Endast text och länkar, med begränsat MMS-stöd
RCS: 1000 tecken, perfekt för längre meddelanden
SMS: Begränsat till 160 tecken
RCS: Visar när meddelanden lästs. Man får ett läskvitto
SMS: Inga standardiserade läs- eller leveransbekräftelser
RCS: Man kan skapa gruppchattar
SMS: Begränsad funktionalitet för grupper
RCS: Interaktiva funktioner som knappar, kartor och kalenderinbjudningar, vilket gör det enklare att agera direkt på meddelanden
SMS: Endast text och länkar, utan interaktiva element
RCS: Meddelandet skickas över mobildata eller Wi-Fi, blir snabbare och säkrare
SMS: Är beroende av mobilnätets täckning
RCS innebär nya möjligheter
För dig som säljare innebär RCS-meddelanden många nya möjligheter.
Här är några:
- Kampanjer: Skicka dynamiska kampanjer och erbjudanden med bilder, videor och interaktiva knappar direkt till kundens mobil. Skapa engagerande kampanjer där man kan klicka på köpknappar direkt i meddelandet.
- Orderuppdateringar och leveransbekräftelser: Skicka realtidsuppdateringar om pågående leveranser med kartfunktioner där kunder kan följa beställningen och enkelt omboka om det behövs.
- Mötespåminnelser: Skicka påminnelser med möjlighet att direkt bekräfta eller omboka ett möte med en enkel knapptryckning.
- Kundtjänst: RCS kan integreras med din kundtjänst för att erbjuda support via meddelanden. Skicka hjälpguider, videos eller låt kunderna boka en tid för support direkt via ett meddelande.
- Personliga erbjudanden: Använd kunddata för att skicka riktade, personliga erbjudanden direkt till deras mobil. Ge dem möjligheten att handla direkt via en knapp i meddelandet.
Hur redo är du?
Vi som jobbar med digital kommunikation är definitivt redo, men frågan är hur redo är du på att testa framtidens mobilkommunikation?
Vi ser att RCS kommer bli en central del av företags kommunikationsstrategier i framtiden. Här gäller det att vara först på bollen och se till att ha en all-in-one-plattform för digital kommunikation som är anpassad för att skicka framtidens meddelande och som kan bidra till att dina kunder får en mycket mer engagerande upplevelse direkt i sina mobiltelefoner.
Av: Sam Jahanfar, Vd och medgrundare Rule
Mer om:
Rule är en av de ledande plattformarna i Sverige för digital kommunikation och erbjuder träffsäker, relevant och engagerande kommunikation genom att samla in data, segmentera målgrupper och automatisera flöden.