Säljträning

CRO:n på Upsales om hur du blir säljchef

2024/05/26

Christian Nyberg är CRO (Chief Revenue Officer) på det svenska SaaS-bolaget Upsales. Han drivs av att se människor växa och uppnå resultat. Här berättar han om hur du som säljare bäst tar nästa steg mot att bli säljchef och om sina egna utmaningar i jobbet.

Tidigare har Christian Nyberg primärt arbetat i olika amerikanska IT-bolag. På papperet är han civilekonom. Sedan augusti förra året axlar han rollen som CRO (Chief Revenue Officer) på Upsales, vilket innebär att han har övergripande ansvar för säljavdelningen och deras go-to-marketstrategi. 

Det svenska SaaS-bolaget Upsales grundades 2003. De tillhandahåller CRM-lösningar primärt för nordiska kunder inom såväl privat som offentlig sektor. 

  • Vår plattform är organiskt byggd av våra svenska utvecklare och vi lägger stor vikt vid att förstå och möta upp behoven på den lokala marknaden. Vi har ett svenskt datacenter och svensk support, berättar Christian Nyberg.

Hans arbetsdagar fylls på med interna möten och coachingsamtal, möten med kunder och samarbetspartners samt rekryteringsintervjuer. Christian berättar att han aldrig har planerat sin karriär, och de gånger han bytt arbetsgivare har det i regel varit tillfälligheter som lett honom dit. Något han lägger stor vikt i valet av företag och arbetsplats är att företaget och cheferna är ”vettiga”.

  • Om man då gör ett bra jobb kommer man på sikt att bli ombedd att ta ett större ansvar, bli befordrad med andra ord, säger han. Som ledare handlar ju arbetet mycket om att uppnå resultat genom andra. Jag tycker att det är jätteroligt att se människor växa och nå bra resultat, och jag gläder mig då åt den påverkan jag har haft i det.

Han beskriver att en av de största utmaningarna är att rekrytera rätt personal, få dem produktiva snabbt och säkerställa att de kontinuerligt utvecklas.

  • I den dagliga verksamheten dyker det sedan alltid upp olika kundrelaterade utmaningar och möjligheter att hantera. I det strategiska arbetet gäller det att vara påläst och ha koll på vart marknaden är på väg i dagens föränderliga värld, så att vi tar rätt strategiska beslut. Det finns alltid både kortsiktiga och långsiktiga utmaningar i mitt arbete vilket är kul!

Har du några tips till den som vill arbeta som säljchef?

  • Den första frågan jag tycker att man bör ställa sig är varför man vill bli säljchef. Mitt första tips är att tänka igenom den frågan ordentligt först. Det bästa sättet att bli säljchef för första gången är att bli befordrad som ett resultat av att ha slagit sina mål som säljare. Då kan man nämligen säljet på det stället och blir snabbt respekterad av de andra säljarna – man kan ju jobbet. Man kan då fokusera på att utveckla sina ledaregenskaper. Om man tar ett säljchefsjobb första gången hos en arbetsgivare utan att ha sålt där själv blir det dubbelt så tufft.

Avslutningsvis, vad är det som driver dig?

  • Det är att kunna påverka och göra skillnad. Någonstans har jag alltid dragit mig mot nya utmaningar och är rädd för att fastna i en comfort zone.