Digitalisering

Ärligt talat – hur proffsigt är ditt digitala kundmöte?

2023/10/11

De flesta av oss har flera digitala möten varje vecka, kanske varje dag. Vid vissa av dessa är det extra viktigt att göra ett gott intryck. Men ärligt talat – varför är det då så få av oss som har investerat i utrustning så att det blir riktigt proffsigt?

Det är svårt att ge en exakt siffra på hur mycket mer du skulle sälja digitalt om du hade bättre ljud, ljus och bakgrund men det är väl etablerat att allt detta påverkar upplevelsen för dina tittare eller kunder och att detta i förlängningen påverkar dina försäljningsresultat.

I drygt tre år har de digitala mötena varit vardag för de flesta av oss och vi vet att vi ska undvika motljus och inte ha kameran så att mottagaren tittar in i våra näsborrar, men varför är det då så många av oss som fortfarande inte har uppgraderat oss? Det är ju varken särskilt dyrt eller svårt. Så dags att uppgradera din digitala image. Inte i morgon, inte nästa vecka utan nu. Vi hjälper dig på vägen!

Ljus

Se till att belys ansiktet och undvik att sitta så du har ljuset in bakifrån från till exempel ett fönster – även om utsikten är magisk. Investera i en ringformad lampa som går att justera med varmt eller kallt ljus och rikta mot ansiktet. Finns att köpa hos de flesta teknikföretag i olika varianter för någon hundralapp och uppåt.

Ljud

De flesta mobiler och datorer har tillräckligt bra ljud när det bara är du och din kund, men är ni flera kan det vara värt att investera i en ljudpuck som kostar från 1 200 kronor och uppåt.

Bakgrund

Det är inte bara hur du själv syns på skärmen utan även om den viktiga bakgrunden. Många lägger upp en av de bakgrunder på alltifrån stränder till coola kontorsmiljöer som finns att välja mellan i till exempel Teams. Men hur bra är de egentligen? Okej, du blottar inte att det är ostädat hemma eller vilka intressen du har men många är gångerna där personen försvinner in och ut ur bakgrunden. Är du ljushårig känns till exempel inte dina konturer av lika bra vilket i värsta fall innebär att du flimrar ut och in ur bild.

Allra bäst är att sitta framför en neutral vägg, utan tavlor och definitivt ingen bokhylla där du får konkurrera om uppmärksamheten med alla de intressanta boktitlar som står där som kan vara allt från Hitler till Kamasutra. Ett tips är att dra upp den trogna roll-up:en med företagets logotyp på bakom dig.

Placering

Hur är din kamera placerad när du kör dina digitala möten? Ser kunden på dig från ett grodperspektiv och ser kunden kanske bara ditt ansikte, inget mer?

Om du placerar dig så att din kund ser ungefär så mycket av dig som om ni satt vid ett bord så upplever mottagare det som behagligare, kan läsa av ditt kroppsspråk och det du säger går igenom bättre. Köp en hållare för mobilen och använd som kamera i mötet och använd datorn att skriva på. Det finns mobilhållare med och utan belysning för några hundralappar.

Ögonkontakt

Och slutligen, var tittar du när du pratar med din kund? Tittar du på din egen bild nere i höger hörn av skärmen? Eller i mitten av skärmen där kundens ansikte är? Jag hade nyligen ett digitalt möte med en person. Det var ett jättetrevligt möte och kändes inte alls som att vi satt på olika ställen vid varsin skärm. Jag nämnde detta och personen jag pratade med avslöjade då att hans blick var riktad mot själva kameran och det var därför jag upplevde honom som så närvarande. Han exemplifierade detta genom att byta fokus och istället titta på mina ögon på skärmens mitt, som jag tror att de allra flesta av oss gör. Det blev helt annorlunda och inte alls så personligt. Alltså, släck ner din egen bild och fokusera på ”kundens öga” det vill säga kameran!

Hur mycket mer du kan sälja genom att uppgradera dina digitala möten beror förstås på just din specifika situation men varför låta bli när det är så enkelt? Undertecknad har i alla fall precis i helgen uppgraderat sig genom en mobilhållare och ring-lampa!

P.S. Om nu någon undrar vad kattbilden har med artikeln att göra så kan jag bara säga – absolut ingenting, förutom att den blicken i alla fall tittar rakt på mig!

Sophia Loader

Chief Executive Officer