Försäljning

Panik – min pipeline är tom!

2025/08/12 • Redaktionen på Saleseffect • Beräknad lästid: 3 minuter

Har du panik över en tom pipeline efter semestern? Du är inte ensam. En global undersökning visar att 2 av 5 kämpar med stress eller ångest och återstarten efter sommaren är tuff för många. Men lugn – här får du konkreta checklistor för både B2B- och B2C-försäljning som hjälper dig komma igång!

Har du panik över en tom pipeline efter semestern? Att jobba som säljare innebär att du till stor del själv påverkar din framgång – en härlig frihet men också en press. En global studie visar att två av fem säljare kämpar med stress eller ångest, dubbelt så många som i andra yrken. Lägg där till att två tredjedelar av B2B-företag har en försäljningssvacka under sommaren.

Bryt paniken

Du är långt ifrån ensam om att ha kommit tillbaka från semestern och det enda som ligger i din mejlkorg är autosvar från dina kunder på de sommarhälsningar du skickade ut i början av juli och efter en titt i kalendern, som gapar tom är det lätt att gripas av panik. Men du kan fortfarande rädda situationen och bryta paniken. Här får du konkreta checklistor för både B2B- och B2C-försäljning som hjälper dig att plocka lågt hängande frukter direkt – och samtidigt bygga upp för en stark höst.

Börja med att andas. Acceptera läget – många är i samma båt. Panik leder ofta till övertempo, stressade samtal och ogenomtänkta lösningar. Skillnaden är vad du gör nu!

Dela upp dina insatser i två delar:

  • Snabba åtgärder för att få in affärer som räddar september.
  • Långsiktig påfyllning av din pipeline så du inte hamnar här igen efter nästa ledighet.

·


✅ Checklista: Kom igång med B2B-försäljningen

  • Återkoppla till befintliga kunder. Ring in gamla samarbeten – kanske finns uppföljningsbehov eller ny potential? Sätt mål på antal samtal du ska ringa varje dag och var sträng mot dig själv.
  • Följ upp “sovande” affärer. Gå igenom ditt CRM-system: Vad låg i pipen före semestern? De leads som väntade då kan vara redo nu.
  • Boka möten omgående. Beslutsfattare kommer snabbt in i hösttempot så se till att fyll din kalender innan deras blir full.
  • Jobba ihop med marknadsavdelningen. Finns leads som kommit in under sommaren? Ta hand om dem snabbt.
  • Avsätt tid för nyprospektering. 1–2 timmar om dagen räcker för att börja fylla pipen inför Q4.

✅ Checklista: Kom igång med B2C-försäljningen

  • Starta en “Välkommen tillbaka”-kampanj. Få fart på handeln med en tidsbegränsad trigger.
  • Följ upp alla som visat intresse. Mejla, ring eller sms:a. Sannolikheten att de fattar beslut nu är hög.
  • Var aktiv i olika sociala kanaler. Påminn kunderna att du är tillbaka – syns du inte, finns du inte.
  • Samarbeta med marknadsavdelningen – skapa ett event eller en anledning att köpa nu. En kundkväll, demo eller hösterbjudande kan sätta fart.
  • Planera inför Black Friday och julhandeln. Gör det redan nu. Det är nyckeln till en stark avslutning på året.

Ingen quick fix – men du kan vända snabbt

Att bygga försäljning är som att starta ett tåg – tungt i början, men sedan rullar det. Genom att kombinera kortsiktiga säljinsatser med långsiktig planering, får du både in pengar nu och bygger trygghet inför hösten och vintern. Och viktigast av allt: du slipper paniken nästa gång.


Källor